تاکنون علایمی از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان چهارمحال و بختیاری مشاهده نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون هیچ موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در این استان مشاهده نشده است.

عبدالمحمد نجاتی افزود: بازدیدهای تصادفی و نمونه برداری از طیور سنتی، پرندگان مهاجر تالاب ها و واحدهای مرغداری صنعتی استان از جمله اقدامات برای پیشگیری از این بیماری می باشد.

وی اضافه کرد: ممنوعیت صید پرندگان وحشی به ویژه در حاشیه تالاب ها، واکسیناسیون موارد در معرض خطر، کنترل مبادی ورودی طیور، قرنطینه محموله های مشکوک، تأمین داروهای ضد آنفولانزا و برگزاری کلاس های آموزشی برای مرغداران از دیگر اقدامات این اداره کل برای جلوگیری از شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان می باشد.

نجاتی ادامه داد: در صورت مشاهده بیماری و علایم ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری، آمادگی کامل برای مدیریت و مقابله با پیامدهای این بیماری وجود دارد.

آنفولانزای فوق حاد پرندگان يک بيماری تنفسی ويروسی مشترک انسان و پرندگان و از مهم ترین بیماری های طیور است که خسارات فراوانی به مرغداری ها و روستاییان وارد می کند.

سياه شدن و خونريزی تاج، ريش و ساق پا، علایم تنفسی حاد، بی حالی شديد، پژمردگی، دور هم جمع شدن گله، کاهش شديد مصرف دانه، افت ناگهانی توليد تخم مرغ روزانه و انتشار ناگهانی در گله از علایم ویروس این بیماری می باشد.

تهيه دانه از منابع غير مطمئن بخصوص کانون های آلوده، تماس با طيور، پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، پراکنده شدن کود مرغداری به محيط اطراف، کفش، لباس، خودرو، آب و مکان آلوده و عدم پاکسازی و ضدعفونی کامل محل نگهداری مرغ و تجهيزات قبل از پرورش جوجه از راههای انتقال بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان به شمار می رود.

انتهای پیام/ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار