با توجه به کاهش دمای هوا در روزهای اخیر برخی از دانشجویان خوابگاهی نسبت به عدم تامین گرمای واحدهای خود گله مند هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مشکلات تمامی ندارند اصلا انگار نمی شود  دانشجویان روزی را بدون مشکل به شب برسانند درواقع گویی این خصلت دوران دانشجویی شده که هنوز مشکلی تمام نشده سرو کله دیگری پیدا می شود.

از آغاز ثبت نام گرفته تا امتحان و تعطیلی یا حتی سلف و خوابگاهها دانه به دانه و روز به روز با حاشیه روبه رو می شوند البته ناگفته نماند که این مسئله تنها خاص برخی از دانشگاههای کشور است و شامل همه نمی شود چرا که برخی از آنها با تدبیر و دوراندیشی مشکلات را پیش بینی می کنند و حتی در صورت وقوع پدیده ای جدید در اسرع وقت رسیدگی های لازم را انجام می دهند اما برخی دیگر نه.

چند روزی است که افت شدید دما مسئولان و حتی مردم را به تکاپو واداشته و هرکس به گونه ای به فکر است از قطعی آب و برق و گاز خانوارها که بگذریم در هر گوشه کشور حتی قشر تحصیل کرده و دانشجویان ما هم با مشکل روبه رو شدند هرچند که در دید اول برفی ساده به همراه سرمای شدید مهمان کشور شده اما همین پدیده زمستانی که کاملا غافلگیرانه در پاییز رخ داد مشکلات زیادی را به وجود آورد.

دانشجویان برخی خوابگاههای دانشگاهی متاسفانه به دلیل برودت هوا و نبود سیستم گرمایشی مناسب دست به اعتراض زدند یا حتی عکس هایی از کلاسهای دانشگاهی منتشر شد که دانشجویان با پتو یا لباسهای زیاد سر کلاس حاضر شدند. 

مشکل سرمای برخی اتاق های خوابگاهی دانشگاهی/ دانشجویانی که با نایلون و درزگیر گرم می شوند

 اعتراضات هیزم آتش خشم دانشجویان
روزهای پایانی هفته گذشته که کشور با افت شدید دما مواجه شد، تعدادی از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه بیرجند به سرمای شدید در برخی اتاق های خود اعتراض داشتند و این اعتراض را با مشتعل کردن آتش در ورودی و قرائت بیانیه ای در این راستا نشان دادند.

اما سرانجام در تماس تلفنی مدیر دانشجویی با معترضان، وی اعلام کرد شخصا در محل خوابگاه حضور خواهد یافت و تمامی مشکلات خوابگاه را تا روز بعد حل خواهد کرد.

اعتراضاتی که انگشت شمار بودند
محسن خورشید زاده  معاون دانشجویی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه مشکل سردی هوا در خوابگاه های این دانشگاه تنها برای 3 اتاق خوابگاهی ایجاد شده بود که پس از بروز مشکل مسئولان دانشگاه پیگیر رفع مشکل شدن، گفت: اواخر هفته گذشته به دلیل کاهش دما دانشجویان ساکنان چند اتاق خوابگاهی این دانشگاه با مشکل سرمای هوا در درون اتاق های خود مواجه بودند که پس از اعلام مشکل مدیر دانشجویی، مسئول اداره خوابگاه ها و مسئول تاسیسات برای رفع مشکل در محل حاضر شدند.

وی افزود: لذا درحال تعویض رادیاتورهای این اتاق ها هستیم تا مشکل به طور کامل برطرف شود.
معاون دانشجویی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه برخی از تاسیسات خوابگاهی این دانشگاه قدیمی هستند، تاکید کرد: باوجود مشکل قدیمی بودن تاسیسات اما در تلاش هستیم تا بهترین خدمات را به دانشجویان خوابگاهی ارائه کنیم. در این دانشگاه 3 هزار و 500 دانشجو خوابگاهی مشغول به تحصیل هستند که این افراد در 800 اتاق اسکان داده شده اند.

حداکثر ظرفیت سیستمهای گرمایشی در خدمت دانشجویان
با توجه به مشکلات خوابگاه دانشگاه بیرجند از دانشگاههای دیگر درباره سیستم های گرمایشی و تدبیرشان سوال کردیم تا بتوانیم مقایسه ای را بین دانشگاههای پایتخت و استانها داشته باشیم
محمد آرانی معاون مدیریت امور دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سیستم گرمایشی خوابگاههای دانشگاه فعال است اما به دلیل افت شدید دمای هوا در روزهای اخیر این سیستم جوابگوی مطلق و کامل نیست.

وی افزود: هرچند که برخی دانشجویان توقعات بیشتری را برای سیستم گرمایش قوی تر دارند اما در این چند روز اخیر از حداکثر ظرفیت استفاده شده است.

آرانی با بیان اینکه قبل از شروع سرما تمام سیستم های گرمایشی مثل رادیاتورخانه ها تجهیز وتعمیر اساسی شده، اظهار داشت: برای سرما آمادگی لازم را داشته ایم اما افت بیش از حد دما ممکن است تمام توقعات دانشجویان را تامین نکند.

به گفته وی، گرمایش به اندازه کافی در تمام خوابگاهها مهیا بوده و به جز اندکی از دانشجویان گله مند، رضایت عمومی برای این مسئله وجود دارد.

دانشجویانی که با نایلون و درزگیر گرم می شوند 
هاشمی مسئول مجتمع خوابگاهی فاطمیه دانشگاه تهران گفت: سیستم های گرمایشی خوابگاهها با وجود افت شدید دما در این روزهای اخیر همچنان فعال و به راه است و مشکلی را نداشته اند.

وی با بیان اینکه از قبل شروع سرما تمام اقدامات لازم برای سیستمهای گرمایشی از جمله تعمیر و هواگیری موتورخانه ها انجام شده، ادامه داد: حتی اتاقها و واحدهایی که از قبل اعلام سرما کرده بودند برای جلوگیری از نفوذ سرما به داخل اتاق درزگیر و نایلون داده شد تا به درب بالکنها و پنجره چسبانده شود.

به گفته وی، تمامی تقاضاها در این راستا پاسخ داده شده و آمادگی در این زمینه همچنان وجود دارد تا دانشجویان در مضیغه نمانند.

مسئولان گوش به زنگ هستند 
مسئول مجتمع خوابگاهی فاطمیه دانشگاه تهران بیان کرد: تقریبا اکثر نیازهای دانشجویان طی سالهای متوالی برای مسئولان مشخص شده و معمولا پیش بینی ها برای بخش های اجرایی مثل تاسیسات، موتورخانه ها و انبار انجام می شود.

وی ادامه داد: این مجتمع خوابگاهی همواره برای تامین امکانات مورد نیاز واحدها در اسرع وقت اقدام می کند بعنوان مثال در تابستان که معمولا به دلیل اوج گرما با سوختن پمپ و دینام کولر روبه رو هستیم تمامی تجهیزات در عرض یک ساعت فراهم و آماده شدند.

هاشمی اظهار داشت: به منظور تامین سیستمهای سرمایشی و رفع مشکل دانشجویان خوابگاهی در تابستان، حتی امسال به هرساختمای بین یک تا سه کولر اضافه و این آمادگی وجود داشته است.

با پیشگیری کارهای خود را سبک کنید
بنابراین پیش بینی و چاره اندیشی مدیران و مسئولان برای چنین اتفاقهایی که دیر یا زود رخ می دهد بسیار مهم و اساسی است. تمامی دانشگاهها و مراکز دولتی و غیردولتی باید برای چنین روزهایی آمادگی لازم را داشته باشند و اگر قرار به پیگیری و رفع موضوع آن هم بعد از اعتراض باشیم کار به جایی نمی بریم.

هرچند که برخی از افراد افت دمای هوا را غافلگیر کننده می دانند اما بر همگان به خوبی روشن است که آمادگی برای تامین امکانات لازم در این راستا آن هم از قبل بروز مشکل، می توانند کارها و رسیدگی ها را به حداقل برساند.
 
گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۵
دقیقا ماهم با درزگیر تونستیم دووم بیاریم و پلاستیک نداریم، الانم با کاپشن و کلاه داخل اتاق هاییم
آخرین اخبار