جمعه سیاه یا حراج جمعه در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری نام دارد که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر به شمار می‌رود.

جمعه سیاه و آغاز خرید کریسمسبه گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دو سالی می شود که برخی از فروشگاه های اینترنتی در کشور همزمان با رویداد بلک فرایدی (Black Friday) در آمریکا و برخی دیگر از کشورها اقدام به فروش فوق العاده محصولات خود می نمایند. در این بین هم برخی از منتقدین نسبت به اجرای رویداد فوق اظهار نگرانی کرده اند و آن را یکی از زمینه های تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی و رواج فرهنگ مصرف گرائی می دانند. نگرانی هایی از این دست و اظهار نظرات پیرامون آن، نهال تازه متولد شده تجارت الکترونیک در ایران را دچار مشکلاتی خواهد کرد که در آینده نمی توان میوه های سالمی از آن برداشت نمود. البته خیلی هم نمی توان اظهارات منتقدین را صحیح دانست ولی می توان به آن فکر کرد و راه های کم حاشیه تری برای آن انتخاب کرد.

قطعاً برگزاری این رویداد در آمریکا دارای عقبه فکری است. جمعه سیاه یا حراج جمعه در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر به شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می‌شود. در واقع جمعه سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکتها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند. سالها است که این روز، شلوغترین روز برای فروشنده‌ها است. هر چند آمریکای شمالی محل اصلی رخداد این سنت است، اما همچون بسیاری از سنتهای دیگر این منطقه، این سنت نیز به کشورهای دیگر سرایت کرده است. 

این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها قبل از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و باید تا قبل از آغاز شب خرید کرده باشند. اقدامی که ما ایرانی ها غالباً در اسفند ماه یعنی پایان سال خورشیدی این کار را انجام می دهیم. با شروع سلطنت فروشگاه‌های آنلاین در بلک فرایدی سال 2005، شیوه جدیدی از حراجی‌ها در تاریخ ثبت شد. سود حاصل از فروش آنلاین همه‌ساله از سال قبل بیشتر می‌شود. در سال 2013، سود حاصل از فروش در این روز  نسبت به سال قبل 18% بیشتر بود. این سود، به رقم 1.73 میلیارد دلار رسید. در سال 2014، به میزان 17% از سال قبل بیشتر شد، و مرز 2 میلیارد دلار را هم شکست. فروشگاه‌های آمازون، eBay و علی بابا از اصلی‌ترین برگزار کننده‌های حراج جمعه در سراسر دنیا به شمار می‌روند.
به راستی اصرار به برگزاری این رویداد در این ایام (پایان سال میلادی ) چیست. کشوری با داشتن تعداد زیادی ایام و مناسبت ملی و مذهبی، نیازی به مطابقت خود با رویدادهای آمریکایی و این همه حاشیه ندارد. 

امسال برخی فروشگاه های اینترنتی در ایران این رویداد را برگزار نمودند و برخی از نگرانی های احتمالی اشاره شده، به این موضوع ورود نکردند. بنابراین پیشنهاد می شود مراکز مرتبط با همکاری کسب و کارهای اینترنتی برای برگزاری همزمان این رویداد برنامه ریزی نماید و حتی سازمان های دیگر مانند شرکت پست، شرکت های پرداخت آنلاین، صدا و سیما را نیز همراه نماید تا در یک فرصت مناسب و با اطلاع رسانی و تبلیغات مناسب بتوان حجم زیادی از خریداران را از فضای آفلاین به خرید از فروشگاه های آنلاین سوق داد و حجم فروش اینترنتی کشور  را افزایش داد. ضمناً می توان رویدادهای مشابه را برای یک روز در هر ماه و آن هم برای طبقات کالایی خاص برگزار کرد. به طور مثال آخرین جمعه اردیبهشت ماه حراج کتاب به صورت آنلاین یا جمعه آخر خرداد ماه حراج پوشاک و...

نویسنده:رضا الفت نسب
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.