ساری،

روش های شناسایی مرکبات یخ زده

مرکباتی که در جریان برف و سرمای اخیر خسارت دیدند را می توان با چند روش شناسایی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،دکتر گل‌محمدی رییس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری گفت: میوه‌هایی که در اثر سرما آسیب دیدند نرم و اسفنجی شده، در صورتی که میوه‌های سالم سفت بوده و می‌توانند روی درخت باقی بمانند و نیازی به برداشت سریع آنها نیست .

وی افزود: میوه‌های آسیب دیده بوی بد می‌دهند در صورتی که میوه‌های سالم عطر و طعم خاصی دارند .

رییس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری هر گونه تغییر رنگ و لکه روی میوه‌ها را نشان دهنده خسارت ناشی از یخبندان دانست و گفت: توصیه می‌شود این میوه‌های برداشت شده و میوه هایی که در اثر یخبندان به شدت آسیب دیدند ممکن است بعد از یک یا دو هفته نرم و پفکی شوند .

وی درباره میوه‌هایی که تلخ شدند، گفت: میوه‌هایی که تلخ شدند قابلیت برگشت پذیری به حالت غیر تلخی را ندارد و به همین دلیل نگهداری آنها روی درخت تاثیری در کاهش تلخی نخواهد داشت.

دکتر گل‌محمدی افزود: توصیه می‌شود میوه‌های تلخ شده روی درخت باقی نمانند تا تاثیر منفی روی محصول سال بعد نداشته باشند و برای مصرف تازه خوری و آبمیوه استفاده شوند.

رییس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری افزود: میزان خسارت ناشی از سرما و یخبندان در ارقام مختلف مرکبات متفاوت است به طوری که میوه‌ها شامل لیموترش نسبت به پرتقال و گریپ‌فروت به یخبندان حساس است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.