رئیس امور عشایر چادگان گفت: از آن جا که بیشتر منبع درآمد عشایر در زمینه دامداری و دام‌پروری است، می‌طلبد عشایر دام خود را بیمه کنند تا به هر دلیلی در صورت تلف شدن دام بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مسعود موحدی  در مورد کوچ عشایران اظهار داشت: 1250خانوار عشایری شهرستان چادگان امسال کوچ دیرهنگام خود را به مناطق قشلاقی و استان‌های جنوبی آغاز کردند.

وی افزود: از آن جا که بیشتر منبع درآمد عشایر در زمینه دامداری و دام‌پروری است، می‌طلبد عشایر دام خود را بیمه کنند تا به هر دلیلی در صورت تلف شدن دام بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

رئیس امور عشایر شهرستان چادگان عنوان کرد: دامداران عشایر به دلیل شرایط جوی نامناسب در خوزستان و نبود علوفه و جلوگیری در میان‌بندها و مناطق قشلاقی، از پس چرای مزارع کشاورزی چادگان تأمین علوفه ‌کرده‌اند و به همین دلیل امسال دیرتر از سال قبل کوچ دیرهنگام را به مناطق قشلاقی انجام دادند.

وی به طرح‌های پیش‌بینی شده سال آینده اشاره کرد و افزود: در سال آینده علاوه بر پروژه‌های مستمر شهرستان، در صورت تخصیص اعتبار، آب‌رسانی به مجتمع‌های عشایر نشین چشمه گرداب، باغ ناظر و کوگانک انجام و آب شرب سالم و بهداشتی تحت عنوان طرح شبکه انتقال آب با لوله به طول 4 کیلومتر و با اعتباری بالغ بر دو میلیارد ریال انتقال داده خواهد شد که با اجرای این طرح 70 خانوار عشایر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

موحدی بیان داشت: در سال جاری توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان و بخش چنارود اقدامات خوبی جهت آموزش عشایر در راستای بهداشت عمومی، فردی و سلامت مادران باردار و اهمیت آب سالم صورت گرفته که از اقدامات انجام شده توسط شبکه بهداشت شهرستان چادگان تشکر می‌کنیم.

وی به اقدامات انجام گرفته توسط اداره امور عشایر در راستای بهداشت و تأمین آب شرب و ساماندهی به زندگی عشایر نیز اشاره کرد و بیان داشت: این اداره با خرید 16 دستگاه تانکر ثابت هزار و دو هزار لیتری و همچنین استقرار بیش از 30 دستگاه تانکر ثابت در مناطق عشایری و اجاره یک دستگاه تانکر خودکششی 12 هزار لیتری به منظور آب‌رسانی سیار و بهسازی چشمه و اجرای خط انتقال آب شرب به طول سه هزار متر و پیگیری تخصیص آب شرب سالم از مدیرعامل شرکت آبفای روستایی از دیگر اقداماتی بود که در سال جاری برای رفاه عشایر منطقه انجام شده است.

رئیس امور عشایر شهرستان چادگان در پایان خاطر نشان کرد:عشایر با استقرار در مناطق عشایر نشین شهرستان چادگان سالانه 300 تن شیر و 400 تن گوشت قرمز تولید و به بازار عرضه می‌کنند و همچنین محصولات لبنی شامل ماست، دوغ، کشک، روغن و قارا تولید و به بازارهای استان اصفهان و شهرستان‌های هم‌جوار عرضه می‌کنند.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.