چامسکی: سیاست‎های شکست‎خورده ، اتحادیه اروپا را از هم می‌پاشد

تحلیل‌گر سیاسی سرشناس آمریکایی می‌گوید سیاست‎های شکست‎خورده نئو-لیبرال در اروپا به احتمال زیاد منجر به فروپاشی اتحادیه اروپا خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ازپرس تی وی ؛ "نوام چامسکی"، تحلیل‌گر سیاسی سرشناس آمریکایی می‌گوید افزایش راست‌گرایی و احساسات ضدحکومتی در نتیجۀ سیاست‎های شکست‎خوردۀ نئو-لیبرال در اروپا به احتمال زیاد منجر به فروپاشی اتحادیه اروپا خواهد شد.

این فیلسوف و زبان‌شناس مطرح این اظهارات را در گفت‌وگو با شبکۀ خبری آر‌تی روسیه مطرح کرد و افزود مارین لوپن، نامزد راست‌گرای ریاست‌جمهوری فرانسه که مدافع برگزاری همه‌پرسی در مورد لغو عضویت فرانسه در اتحادیۀ اروپاست، شانس خوبی برای پیروزی در انتخابات دارد و ممکن است فرآیندی تحت عنوان «فرگزیت» را آغاز کند.

در تاریخ سوم تیر 1395، حدود 52 درصد (17.4 میلیون نفر) از مردم انگلیس در یک همه‌پرسی به طرح «برگزیت» یعنی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رای دادند؛ در مقابل حدود 48 درصد (16.4 میلیون) موافق ماندن در این اتحادیه بودند.

چامسکی در عین‌حال گفت تصور نمی‌کند آلمان به دنبال خروج از اتحادیه اروپا باشد، زیر این کشور از عضویت در این اتحادیه سود می‌برد.

این تحلیل‌گر «فروپاشی اتحادیۀ اروپا» را تحولی «غم‌انگیز» خواند و افزود «سیاست‌های نئولیبرالی شکست‌خورده از نسل گذشته» موجب افزایش قابل‌توجه محبوبیت احزاب راست‎گرا و افراطی در کشورهای اروپایی شده است.

چامسکی اتخاذ این سیاست‌ها را در اروپا عامل رکود و تضعیف دموکراسی دانست و افزود: «نتیجۀ چنین روندی این است که مردم خشمگین و سرخورده هستند و امید خود را نسبت به آینده از دست داده‌اند.»

وی ضمن تمجید از تشکیل اتحادیۀ اروپا به عنوان «یکی از دستاوردهای بزرگ دوران پس از جنگ جهانی دوم» گفت این اتحادیه عملاً ناکارآمد شده است.

این تحلیل‌گر گفت: ایجاد یک ارز واحد بدون ساختار مناسب سیاسی دستورالعملی برای وقوع فاجعه است. در اتحادیۀ اروپا هیچ فرآیندی برای کمک کردن بخش‎‌های غنی به بخش‎های فقیر در زمان بحران وجود ندارد.

چامسکی با اشاره به گزارش مجلۀ وال‌ استریت گفت: «در اروپا، هرکسی که در انتخابات پیروز می‎شود، از هر طیف سیاسی که باشد، سیاست همان‌گونه که بود پیش خواهد رفت ... تمامی سیاست‌ها به سمت بوروکراسی غیرمنتخب می‎رود و  هیچ کشوری در اتحادیۀ اروپا نمی‎تواند در مسیر منافع خود عمل کند.»

وی در عین‌حال دستورکار گروه‎هایی مانند «دموکراسی در جنبش اروپا 2025» را که یانیس واروفاکیس، وزیر داراییِ سابق یونان آن را پایه‎گذاری کرد و به دنبال برطرف‎ کردن مشکلات داخلی اتحادیۀ اروپا برای حفظ این اتحادیه بود، سازنده‎تر دانست.

این اظهارات درحالی مطرح شده‌اند که اخیراً جناح‌های راست‌گرا، نژادپرست و بعضاً افراطی در کشورهای اروپایی با اقبال عمومی مواجه شده‌اند.

در تازه‌ترین تحولات فرانسوا فیون، نخست‌وزیر پیشین فرانسه، با پیروزی در انتخابات درون‌حزبی، نامزد حزب جمهوری‌خواهان فرانسه (حزب راست میانه)، در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شد و احتمالاً قرار است در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که ماه آوریل سال آینده (فروردین - اردیبهشت 1396) برگزار می‌شود، با مارین لوپن، رهبر حزب راست‌گرای جبهۀ ملی فرانسه، رقابت کند.

پیشتر در اتریش نیز نامزد پوپولیست یک حزب راست‌گرا در دور اول انتخابات ریاست جمهوری اتریش که 5 اردیبهشت برگزار شد، با کسب 35 درصد از آراء پیشتاز شد، اما در نهایت در دور دوم انتخابات به نمایندۀ حزب سبز باخت.

این درحالی است که اتریش طی 70 سال گذشته همواره تحت حکومت حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی بود که «میانه‌رو» به حساب می‌آمدند.

در آن زمان ناظران سیاسی اعلام کردند که سیاست‌های ضد و نقیض دولت ائتلافی حاکم اتریش در مواجهه با بحران پناهجویان منجر به عدم رضایت مردم از دولت شد. موضوعی که در کشور آلمان نیز موجب نارضایتی بخشی از مردم کشور و قدرت گرفتن دوبارۀ گروه‌ها و احزاب راست‌گرا و نژادپرست در آلمان شده است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار