گرمسار;

کاروانسرای عین الرشید کجاست + تصاویر

كاروانسراي تاريخی عين‌الرشيد، واقع در پارك ملی كوير و به فاصله دو كيلومتری قصر بهرام قراردارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرمسار ، كاروانسرای عین الرشید مربوط به دوران صفويه است وساختار اصلي اين بنا آجري است.

 در كنار اين كاروانسرا يك آب‌انبار فروريخته قراردارد و در تپه مجاور اين كاروانسرا چشمه عين الرشيد قراردارد كه آبشخور جانوران منطقه از قبيل بز و آهو مي‌باشد.

کاروانسرای عین الرشید کجاست + تصاویر

این كاروانسرا در گذر زمان آسيب‌هاي فراواني ديده است به طوري كه اكثر سقف‌ها و پوشش‌هاي آن ريخته است.

کاروانسرای عین الرشید یکی از سه کاروانسرای منطقه سیاه کوه می باشد و مصالح به کار رفته در آن را سنگ برای پی ها و سکوها و آجر برای سقف ها و دیوارها تشکیل می دهد که با دقت فوق العاده در کنار هم چیده شده است.

کاروانسرای عین الرشید کجاست + تصاویر

این بنا دارای دو حیاط بزرگ است و ورودی آن به شکل ایوانی در جبهه جنوبی حیاط اصلی بنا شده است و در دو طرف ایوان ورودی دو تالار ساخته شده که هر کدام پنج در به حیاط بنا دارند.
بناي عين‌الرشيد از خارج 86 متر طول و حداكثر 47 متر عرض دارد و مشتمل بر دو حياط بزرگ است كه حياط اصلي 5/52 متر طول و 47 متر عرض دارد .

کاروانسرای عین الرشید کجاست + تصاویر
كاروانسرای عين الرشيد جزء اقامتگاههای ميان راهی است كه به دستور شاه عباس اول صفوی در مسير اصفهان به مناطق شمالی به ويژه فرح آباد ساری احداث شده است و اين كاروانسرا با نقشه چهار ايوانی دارای چهار برج مدور و نيم برج هايی در حدفاصل جبهه های شمالی , جنوبی و غربی با روزنه هايی است كه علاوه بر تأمين نور مورد نياز برجها به عنوان تيركش نيز مورد استفاده بوده و جنبه دفاعی داشته است .
این کاروانسرا که به شماره 404 در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

کاروانسرای عین الرشید کجاست + تصاویر
انتهای پیام / ه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.