رئیس شورای شهر اصفهان گفت: 28 میلیارد و 700 میلیون ریال با عنوان مناسب‌سازی معابر، پارک‌ها و ساختمان‌های شهرداری جهت تردد معلولان، جانبازان و سالمندان پیش‌بینی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رضا امینی  در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارکرد: این مناسبت بهانه‌ایست که به شهرداری اعلام کنیم در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری و در صیانت از ادبیات فارسی شهرداری اصفهان با همکاری دستگاه‌های مرتبط با حوزه فرهنگ نسبت به طراحی و اجرای یک طرح فراگیر و همگانی مبتنی بر ترویج فرهنگ حذف حداکثری لغات، عبارات بیگانه، تبیین و جایگزینی لغات و عبارات فارسی در نوشتارها و گفتگوها اقدام کند.

وی افزود: اصفهان به عنوان یکی از نقاط جاذب برای گردشگران داخلی و خصوصاً خارجی از نداشتن سالن‌های درخور شأن خود رنج می‌برد بنابراین با اطلاع از خبر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ضمن تقدیر از زحمات دست‌اندرکاران از نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی نیز تشکر می‌کنیم و برای همکاری در زمینه تأمین اراضی مورد نیاز برای اجرای طرح فاخر و ارزشمند سالن‌های فرودگاهی بین‌المللی در مجاورت فرودگاه شهید بهشتی اصفهان درخواست مجدد داریم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر لزوم پرداخت عوارض سالیانه مدیریت شهری گفت: این عوارض یکی از درآمدهای پایدار شهری بوده و چون اعداد و ارقام آن هم به نسبت بقیه هزینه‌ها کمتر است اگر در زمان خود پرداخت شود یکی از زمینه‌های مهم و دائمی شهرداری در ارائه خدمات کیفی به شهروندان خواهد بود.

وی با اشاره به نقش حوادث و تصادفات کشور در ایجاد معلولیت‌ها تصریح کرد: یکی از مسائل بحث‌برانگیز و هشدار‌دهنده در کشور ما افزایش نقش حوادث و به‌ویژه تصادفات در ایجاد معلولیت‌هاست که طبق آمار رسمی سالیانه 100 هزار نفر به معلولان کشور افزوده می‌شود و از این تعداد فقط 30 هزار نفر به دلیل اختلالات ژنتیکی دچار معلولیت شده‌اند، یعنی 70 هزار نفر دیگر بعد از تولد و در اثر حوادث مختلف به معلولیت دچار می‌شوند.

امینی اذعان داشت: هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود 8 درصد از تولید ناخالص داخلی است، هزینه هر فرد کشته شده در تصادفات 180 میلیون تومان بوده و هزینه هر فردی که بر اثر تصادفات جاده‌ای معلول می‌شود حدود ۲۸۰ میلیون تومان است.

وی متذکر شد: 30 درصد معلولان ایران معلولان جسمی و حرکتی بوده و از آنجایی که ماهیت معلولیت‌های ژنتیکی در ایران جسمی و حرکتی نیست می‌توان گفت اکثر این افراد به علت حادثه به‌ویژه حوادث رانندگی دچار ضایعات حرکتی شده‌اند، چراکه براساس آمار ۷۰ درصد از ۱۸ هزار معلول ضایعه نخاعی در ایران بر اثر تصادفات رانندگی دچار این ضایعه شده‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اشتغال معلولان یادآور شد: اشتغال هر فرد، موجب استقلال اقتصادی او می‌شود، داشتن شغل، به شخص هویت و تشخص اجتماعی بخشیده و در او اعتماد به نفس به وجود می‌آورد، متأسفانه تعداد زیادی از معلولان به رغم گذراندن دوره‌های تحصیلات عالی و کسب دانش و مهارت لازم نمی‌توانند به اشتغال مناسب برسند.

وی عنوان داشت: در زمینه اشتغال‌زایی برای معلولان، تبعیض فاحشی وجود دارد و گاه میزان بیکاری میان معلولان، دو برابر بیکاران عادی است؛ در صورتی که براساس قانون دولت موظف است 3 درصد از اشتغال را به معلولان اختصاص دهد ولی این قانون تاکنون به صورت مطلوب اجرا نشده و شاهدیم که موضوع اشتغال معلولان با بی‌مهری روبرو شده است.

امینی بیان کرد: افراد سالم و توانمند جامعه باید بدانند که معلولان هرگز نیازی به ترحم ندارند، همنوعان سالم باید همواره بکوشند تا کمبود موجود در معلولان را به صورت یک جریان طبیعی نشان دهند و کاری نکنند که این کمبود، زندگی معلول را از حالت طبیعی خارج کند و او را به فردی منزوی و جدای از جامعه تبدیل سازد.

وی اضافه کرد: باید این حقیقت را بپذیریم که اگر فرد معلول به درون جامعه بازمی‌گردد و به فعالیت می‌پردازد، حتما توانمندی دارد پس نباید با ترحم یا تمسخر خویش، هیاهوی زیبای بازگشت به زندگی را در او خاموش کنیم بلکه باید او را بپذیریم و تشویقش کنیم تا کارهایش را درست انجام دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بودجه در نظر گرفته شده برای معلولان در سال 95 ادامه داد : 28 میلیارد و 700 میلیون ریال با عنوان مناسب‌سازی معابر، پارک‌ها و ساختمان‌های شهرداری جهت تردد معلولان، جانبازان و سالمندان پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: 6 میلیارد ریال جهت پروژه‌های مناسب‌سازی و نصب وسایل حرکت درمانی،  35 میلیارد ریال جهت احداث، تعمیر، تجهیز و یا بازسازی سرویس‌های بهداشتی با در نظر گرفتن امکان استفاده برای معلولان و سالمندان در بودجه پیش‌بینی شده است.

امینی عنوان داشت: علی‌رغم همه مشکلاتی که در رابطه با درآمدهای شهرداری‌ها داریم باید در تحقق مواردی از اعتبارات سال جاری همت شود که اجرای طرح پژوهشی تعیین سهم آلاینده‌ها در اصفهان با مشارکت سازمان محیط زیست یکی از این موارد است.

وی یادآور شد: همچنین تسریع در نصب و راه‌اندازی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، تسریع در تکمیل ایستگاه‌های خطوط اتوبوس تند رو، بسیج همگانی جهت تسریع در امر تکمیل خط اول قطار شهری اصفهان نیز از جمله دیگر مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تقدیر از شهرداری برای پاسخ به تذکرات اعضای شورای شهر گفت: این پاسخ‌ها از طرف شهرداری به دبیرخانه شورای اسلامی شهر اصفهان ارسال شد که به لحاظ کمی و کیفی تحول چشمگیری داشته است.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار