رئیس خبرگزاری آوا گفت: جلسه‌ای که با محوریت مسائل داخلی افغانستان تشکیل می‌شود و نماینده با صلاحیت آن کشور در جلسه نیست از پیش شکست خورده است.

ایران خواهان برقرای صلح، امنیت و ثبات در افغانستان است/حجت‌الاسلام و المسلمین سید عیسی حسینی‌مزاری رئیس حزب اسلامی تبیان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه مردم افغانستان به هیچ‌وجه انتظار نتیجه مثبت و اثرگذار از نشست سه‌جانبه روسیه، چین و پاکستان که قرار است برگزار شود، نخواهند داشت، اظهارداشت: مقام‌های پاکستانی تاکنون در نشست‌های زیادی درباره تأمین امنیت در افغانستان و مسائلی از این دست قول‌هایی داده، اما در طول چند دهه گذشته به هیچ یک از وعده‌های خود عمل نکرده است و متاسفانه سیاست‌های این کشور از عوامل بی‌ثباتی در افغانستان محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه کشورهایی که گروههای تروریستی را در افغانستان حمایت می‌کنند و در مسائل داخلی ملت افغانستان دخالت داشته‌اند نمی‌توانند در مورد امنیت این کشور صحبت کنند، بیان داشت: در مسکو نشستی برگزار می‌شود تا در مورد افغانستان صحبت کند که افغانستان در آن حضور ندارد؛ این چه جلسه‌ای است که با محوریت مسائل داخلی یک کشور تشکیل می‌شود ولی نماینده با صلاحیت آن کشور در جلسه نیست!

رئیس خبرگزاری افغان‌آوا از دیگر دلایل موثر نبودن نشست سه جانبه مسکو را عدم دعوت از همسایگان تأثیرگذار افغانستان دانست و گفت: تهران امروز به عنوان بازیگر اصلی در بسیاری از مسائل منطقه مطرح است و از دیرباز هم چه در ایام جهاد و چه در دوره بازسازی‌های افغانستان در کنار مردم ما بوده است اما در چنین نشست‌هایی جایش خالی است.

وی تاکید کرد: امن‌ترین مرزهای افغانستان مرزهای غربی در همسایگی با ایران است و در دهه‌های اخیر ثابت شده ایران مفیدترین و اثرگذارترین همسایه افغانستان و برقراری صلح و امنیت در افغانستان خواست این کشور است و ما نیز معتقدیم امنیت ایران و افغانستان به یکدیگر وابسته است.

رئیس حزب اسلامی تبیان با بیان اینکه در طول جلسات صلح افغانستان نقش تهران نادیده انگاشته شده، تصریح کرد: سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا نیز باید در حرکت‌های مربوط به صلح  افغانستان حضور داشته باشند، در غیر اینصورت ما نمی‌توانیم انتظار زیادی در مورد موفقیت‌آمیز بودن این گفت‌و‌گوها داشته باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.