والدین نوجوانان منطقه روستایی دهنو شهرستان رستم، با عوامل موثر و محافظت کننده در گرایش نوجوانان و جوانان به اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر آشنا شدند.

به گزارش گروه استان های با شگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مرضیه نیکنام کارشناس بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان رستم گفت: در سن 9 تا 13سالگی، نوجوان دچار تغییرات جسمی، احساسی و شخصیتی می شود و برای اثبات هویت خود ممکن است در مقابل هنجار های پذیرفته شده جامعه و قوانین والدین عصیان کند.
وی افزود: دوره نوجوانی و بلوغ، پرخطرترین دوران زندگی از نظر ابتلا به سوء مصرف مواد است و در اوایل این دوره، بیشترین احتمال مواجهه شدن با مواد مخدر وجود دارد که همین امر لزوم رعایت اصل نظارت بر نوجوان در قالب یک بستر گرم و صمیمی را روشن می سازد.
نیکنام ادامه داد: مشکلات تحصیلی، فعالیت ‌های اجتماعی، دسترسی بیشتر به مواد و نیاز به پذیرفته شدن از سوی دوستان و همسالان در کنار مصرف مواد در والدین و نگرش مثبت آن ها به مصرف از عوامل اصلی و تاثیرگذار در گرایش نوجوانان به سوء مصرف مواد است.

وی بیان کرد: مدیریت ضعیف پدر و مادرها، رفتار های ضد اجتماعی و پرخاشگری در سنین پایین یا اوایل جوانی، شکست های تحصیلی و احساس بیگانگی و سرکشی، دلبستگی اندک به محیط زند جابجایی، در دسترس بودن مواد و آغاز مصرف مواد، حتی به صورت مصرف الکل یا دخانیات، نوجوان را به رفتار هایی مانند سیگار کشیدن یا سوء مصرف مواد دیگر می کشاند.
 
نیکنام تصریح کرد: نوجوان با ایجاد پیوند های مثبت و مستحکم با خانواده، نظارت‌ های پدر و مادر ها بر رفتار فرزندان و روابط آنان با همسالانشان و تعیین قوانین ثابت و شفاف رفتاری و گفتاری در خانوده، ایفای نقش فعال از سوی والدین در زندگی فرزندان، داشتن عملکرد موفق تحصیلی و اجتماعی، پایبندی به باور های مذهبی و پذیرفتن هنجار های جامعه در مورد مصرف مواد، در مقابل گرایش به مصرف مواد محافظت می شوند.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار