به گزارش خبرنگار
حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم حقیقی هنرمند بنام کشورمان که در گرایشهای گوناگون هنری به ویژه گرافیک و نقاشی ید طولایی دارد، در بیست و پنجمین نمایشگاه انفرادی خود با خطنگارههایی به گالری «آ» آمده است.
حقیقی در این نمایشگاه مجموعهای از خطنگارههایش که بر اساس شعر حافظ شکل گرفتهاند را به نمایش گذاشته است و این ششمین نمایشگاه خط نگاره وی به شمار میرود که با مجموعه پیشین یعنی نمایشگاه «من و خیام و ماتیس» که در گالری گلستان برگزار شد، تفاوت بسیاری دارد.
وی در این مجموعه با تأکید بر روی دو عنصر «نقش» و «خیال» که در شعر حافظ بسیار یافت میشود، تمرکزش را بر روی اشعار حافظ گذاشته و با جمع آوری تصاویری که در طول تاریخ با این مضامین همخوانی داشتهاند، از آن ها در مجموعه اش بهرهمند شده است.
در «نقش غلط» به غیر از کلام و خط که فارسی هستند، مجموعهای از موتیفها به چشم میخورد که برای مخاطب فارسی زبان بسیار آشناست و تاکید بر ایرانی و بومی بودن اثر دارند. از تصاویری که از بشقابهای دوره سلجوقی به جای مانده اند تا مینیاتورهای رضا عباسی و اسنادی که در آن خط اهمیت ویژهای دارد.
با اینکه در مجموعه خطنگارهها خط یکی از عناصر کلیدی است؛ اما حقیقی تاکید دارد که این مجموعه نقاشی خط به شمار نمیرود و معتقد است، نقاشی خط به آثاری چون آثار حسین زنده رودی اطلاق میشود که خط در آن خوانا نیست. او میگوید مبنای اصلی شکل گیری این مجموعه شعر حافظ است و من دوست دارم وقتی مخاطب این آثار را تماشا میکند، همچنان شعر حافظ برای مخاطب خوانا و قابل فهم باشد و خط و عناصری چون زیبایی موجب نشود که مخاطب از مفهومی که حافظ مد نظرش است، دور افتد.
این هنرمند مجموعه خط نگارهها را با شاعران معاصر شروع کرده و بعدها روی شعر سعدی، مولانا، حافظ و خیام کار کرده است. او همچنین از شعر سعدی، نظامی و ... نت برداری کرده و در نمایشگاه های آتی شاهد تمرکز او روی اشعار این شاعران خواهیم بود.
حقیقی درباره چگونگی شکل گیری مجموعه خط نگارههایش اظهار کرده است: داستان خط نگاره ها به سال های بسیار دور باز می گردد. من در سال 1372 تصمیم گرفتم که در آثارم از خوشنویسی سنتی فاصله بگیرم و از خطی استفاده کنم که ظرفیت و قابلیت این را داشته باشد که با آن شعر نو نوشته شود. بیشک خط نستعلیق، شکسته و ثلث قابلیت این را ندارند که با آن شعر نیما و یا سهراب نوشته شود.
وی افزود: گرافیک به من یاد داده بود که ظرفیت بصری و مفهومی هر کلمه میتواند متفاوت و طراحانه باشد که بیان این ظرفیت ها از عهده خوشنویسی سنتی بر نمیآید. از این رو تصمیم گرفتم که از خط ابداعی خودم برای نوشتن شعر این شاعران استفاده کنم.
این گرافیست پیشکسوت گفت: من از زمانی که تصمیم گرفتم روی مجموعه خط نگاره ها کار کنم، برایم عنصر نقش و خیال خیلی اهمیت پیدا کرد و این دو عنصر را در شعر شاعران بسیاری جستجو کردم و در یافتم که این دو عنصر در شعر حافظ بیش از هر شاعری استفاده شده است. پس از آن به دنبال تصاویری گشتم که این نقشی که حافظ در شعرش از آن حرف می زند را کامل کند.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش یادآور شد: یکی از نقشهایی که یافتم، نقشهای کهن ایرانی در قرن شش بود و من به سراغ نقشهای سلجوقی رفتم. سپس دنبال نقشهای معاصر گشتم و اول از همه با عکس کودکی خودم، عکس پدرم و عکس مادرم، روبرو شدم که این عکسها همگی نقش هستند. در حالیکه خود آن انسانها دیگر وجود ندارند، حتی من هم دیگر آن کودک نیستم ولی عکس و نقشم در آلبوم وجود دارد.
حقیقی درباره اهمیت شعر حافظ برای شکل گیری مجموعه نقش غلط گفت: انتخاب شعر یک سکوی آغاز بوده است ولی وقتی که از شعر عبور میکنیم و نقاشی میکنیم، خود نقاشی مهم است. در واقع شعر حافظ این انگیزش را در من بوجود آورد که این مجموعه را خلق کنم و من به هیچ وجه منکر تاثیر شعر حافظ نیستم.
مجموعه نقش تا 26 آذر در گالری آ به نشانی خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره ۷ برقرار و پذیرای علاقه مندان است.
انتهای پیام/