تبریز؛

آغاز سرشماری پناهگاه حیات وحش کیامکی جلفا

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از آغاز سرشماری حیات وحش پناهگاه حیات وحش کیامکی در جلفا خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛حسینی قمی گفت: کارشناسان محیط طبیعی، ماموران اجرایی یگان حفاظت با مشارکت جمعی از علاقمندان به محیط زیست، شکارچیان قانونی، همکاران بازنشسته، تشکل های مردم نهاد و هنرمندان استان در مدت 3 روز سرشماری از حیات وحش این منطقه را بر عهده دارند.

وی با اشاره به ضرورت سرشماری حیات وحش برای انجام تحلیل‌های کیفی و کمی از وضعیت زیستگاه‌های استان اظهار کرد: مقایسه میانگین جمعیت حیات وحش هدف در دوره‌های بلند مدت و کوتاه مدت کارشناسان محیط زیست را از چالش‌ها و پتانسیل‌های زیستگاه‌های حیات وحش آگاه می‌کند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی یادآوری کرد: برآورد جمعیت، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق برای بکارگیری در سیاست گذاری و مدیریت وحوش شاخص منطقه کیامکی از جمله قوچ میش و کل و بز از اهداف اصلی اجرای این طرح است.

حسینی قمی ادامه داد: 14 گروه عملیاتی شامل یک کارشناس، دو محیط ‌بان و یک نفر از بخش غیردولتی و علاقمند به محیط زیست در محورهای پناهگاه حیات وحش کیامکی نسبت به سرشماری گونه‌های کل و بز به ‌عنوان حیات وحش هدف و دیگر پستانداران بزرگ جثه (پلنگ، خرس، پلنگ، گرگ، روباه، گربه وحشی، شغال و خرگوش) مورد مشاهده این منطقه اقدام می‌کنند.

وی روش سرشماری را پیمایشی و با استفاده از دستگاه GPS در مسیرهای تثبیت شده اعلام کرد و گفت: آمار هر مسیر با آمار مسیر سال‌های قبل مقایسه شده و علل و عوامل تغییرات جمعیتی در هر مسیر تحلیل می‌شود.

حسینی قمی افزود: پناهگاه حیات وحش کیامکی به خاطر تنوع اقلیمی زیستگاه پستاندارانی مانند کل و بز، قوچ و میش ارمنی، خرس، پلنگ قفقازی و سیاهگوش و پرندگانی مانند کبک دری، کبوتر، عقاب طلایی است و در این سرشماری فقط پستانداران آمارگیری می شوند.

پناهگاه حیات وحش کیامکی با 96 هزار و 952 هکتار وسعت از سال 1352 به تصویب رسیده است و هم اکنون مجموعه زیستگاهی مذکور در قالب 3 منطقه پارک ملی کنتال، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده علمدار داغی مدیریت می شود.

وجود بیش از 700 گونه گیاهی، بیش از 257 گونه جانوری شامل 39 گونه پستاندار و بیش از 154 گونه پرنده، 43 گونه خزنده، 4 گونه دوزیست و 17 گونه ماهی از مشخصه های اصلی این منطقه به شمار می رود.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.