همدان؛

تغییر الگوی مبتلایان به ایدز به روابط جنسی خطرساز است

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تغییر الگوی مبتلایان به ایدز از اعتیاد به روابط جنسی خطرساز است.

تغییر الگوی مبتلایان به ایدز به روابط جنسی خطرساز استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ جلال‌الدین امیری در همایش عمومی ایدز گفت: تمایل بروز بیماری ایدز در سال‎های گذشته به سمت اعتیاد تزریقی بود؛ اما هم اکنون به تماس‌های جنسی گرایش یافته است.

وی اضافه کرد: موج ابتدایی مبتلایان به ایدز، معتادان تزریقی بودند که به همسران آنان سرایت کرد؛ اما اکنون این بیماری فراتر از اعتیاد تزریقی، در روابط جنسی قابل مشاهده است.

امیری ادامه داد: همچنین خطر ابتلا به این بیماری در هنگام زایمان وجود دارد و در این بخش نیز در زایمان سزارین احتمال کمتری وجود دارد و در این شرایط خاص، توصیه به سزارین و مصرف دارو داریم.

وی توصیه کرد: مبتلایان به بیماری ایدز بهتر است که بچه‎دار نشوند و اگر هم چنین باشد باید تحت مراقبت‎های ویژه قرار بگیرند تا ضمن مصرف دارو و نظارت پزشک متخصص برای سلامت جنین تلاش شود.

دکتر امیری با تأکید بر اینکه در مقابله با بیماران ایدزی نباید نگاه پلیسی و امنیتی داشت، گفت: نگاه منفی به مبتلایان به ایدز باید برداشته شود؛ چرا که آنان می‌‏توانند در کنار اعضای خانواده خود زندگی عادی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند که هرگونه خوردن و آشامیدن و استفاده از ظروف مشترک، از راه تنفسی عطسه و سرفه، نیش حشرات، تماس‎های معمولی مثل دست دادن، استخر و حمام، استفاده از وسایل عمومی و اشک و بزاق، راه انتقال این بیماری نیست.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان، خالکوبی و موارد مصرفی مشترک در آرایشگاه‎ها را از راه‎های ابتلا و انتقال این بیماری دانست و گفت: امروزه خالکوبی نزد جوانان افزایش یافته است که یکی از عوامل ابتلا بشمار می‎رود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه یادآور شد: برخی از کارکنان مراکز بهداشتی به دلیل آشنایی با ایدز هنوز نگران رویارویی با بیماران هستند و برخی در هنگام عمل جراحی و رسیدگی به بیمار، ناخودآگاه به ایدز مبتلا می‎شوند.

وی، اطلاع‎رسانی در خصوص آگاه‎سازی جامعه نسبت به بیماری ایدز را خواستار شد و از رسانه‏‎ها خواست در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار