شناسنامه شخصیت‌های واقعی «معمای شاه»:

استاد امام خمینی (ره) از دین تا سیاست

مربی و مدرس بزرگانی چون امام (ره) و مراجعی چون آیت الله سیستانی، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله مکارم شیرازی و .. را بشناسید.

به گزارش خبرنگارحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ و مرور آن موجب می شود تا به انسان های برجسته ای در زمینه های گوناگونی از جمله انقلاب اسلامی که جزو شاخص ترین برهه های تاریخی کشورمان است، بر بخوریم. انسان های ارزشمندی که علاوه بر کتاب های موجود به تازگی مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» گویی زنده شده اند و حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را روایت می کنند و یادآور اشخاص بزرگی هستند که در سرنوشت این مملکت نقش بسزایی داشته اند.

آیت الله بروجردی جزو افراد شاخصی است که شاگردان زیادی همچون امام خمینی(ره) را تحویل اجتماع داده است.

سید حسین بروجردی که داریوش ارجمند عهده دار ایفای نقش وی در معمای شاه شده است علاوه بر فعالیت های فرهنگی اقدامات گسترده ای در حوزه سیاست و مقابله با شاه داشت.

وی همزمان با اوج گیری اعتراض های مؤمنان علیه رضاخان و هجرت اعتراض آمیز روحانیان کشور به قم علی‌رغم حساسیت نیروهای امنیتی در فرصتی مناسب از بروجرد خارج شده و برای همراه کردن مراجع نجف با قیام به طرف عتبات رفته و سپس با پیام حمایت مراجع آنجا به ایران آمد.

تجربه قیام حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی به عنوان مهمترین حادثه سیاسی زندگی بروجردی قبل از مرجعیت عامه محسوب می شود.

مخالفت با ماجرای کشف حجاب یکی دیگر از موضوعاتی بود که آیت‌الله به‌وسیله‌ی تلگراف اعتراض خود را به دولت وقت اعلام کرد و بعد از سقوط رضاشاه اولین خواسته‌ی علما مسئله‌ی عدم تحمیل بی‌حجابی بود. آیت‌الله بروجردی در ملاقات با شاه به وی تذکر دادند که مسائل اسلام را بیشتر رعایت کند.

مخالفت با احیای آتش‌پرستی، عدم صدور فتوی جواز ازدواج شاه با دختر ایتالیایی مسیحی،برخورد با بهاییت با تجمیع علما،  حمایت از فلسطینیان با صدور بیانیه‌ای برای پیروزی مسلمانان و شکست اشغالگران از دیگر فعالیت های وی در دوران پهلوی بود.

به غیر از آن ها وی جزو معمدود افرادب بود که در روند ملی شدن صنعت نفت و کودتای 28 مرداد 1332،  هیچ‌گونه مداخله‌ای نه در حمایت و نه در مخالفت نکرد؛ قضیه‌ی ملی شدن نفت برای ایشان - به مانند مشروطه- روشن نبود و به نتایج آن مطمئن نبودند،لذا در این زمینه فعالیتی نکردند.

اما آیت‌الله بروجردی نسبت به حکم فقها احترام و ادب زیادی داشتند و حکم فقیه را متنفذ می‌دانستند. زمانی‌که بنا شد آیت‌الله کاشانی را محاکمه کنند ایشان اجازه ندادند و فرمودند:«...فقیه می‌تواند مطابق استنباط و اعتقادش حکم کند و نباید برای این حکمش محاکمه شود».

یکی از رخدادهایی که آن زمان با کسب رضایت ایشان بود، انتخاب نمایندگان مجلس بود و محمدرضا شاه در انتخابات مجلس نظر آیت‌الله بروجردی راهمواره تأمین می‌کرد.

از جمله فعالیت‌های سیاسی آشکار آیت‌الله با حکومت در برنامه تحدید مالکیت اراضی کشاورزی به عنوان اقدامی خلاف شرع بود.

وی با این اقدامات همواره سعی در کمک به مردم و بازگرداندن عدالت در کشور را داشت و سرانجام ایشان در فروردین ماه 1340 پس از سال ها مجاهدت به دیار باقی شتافتند و شاگردانی چون سیستانی، صافی گلپایگانی ، فاضل لنکرانی ، مکارم شیرازی ، شبیری زنجانی و ...  را به جا گذاشتند تا راه این مجتهد بزرگ را در هر برهه‌ای ادامه دهند.


گزارش از فاطمه شهدوست



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار