بیماری ایدز یک بیماری ویروسی است این ویروس باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود و در نتیجه آن بدن با عفونتها و سرطانهای غیر معمول درگیر می شود و در نهایت اگر اقدامی صورت نگیره منجر به فوت فرد مبتلا می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛هم اکنون 37 میلیون نفر در جهان و 90 هزار نفر در کشورمان  و 4500نفر در آذربایجان شرقی مبتلا به ویروس اچ آی وی هستند.

دکتر یوسفی  کارشناس ایدز  در این خصوص  به باشگاه خبرنگاران جوان میگوید:در رابطه با ویروس اچ آی وی یا ایدز که عمدتا از راه خون منتقل می شود و در عصر حاضر راههای مهم آن از طریق تزریق مشترک و روابط جنسی پرخطر است باید آموزشها و اطلاع رسانی لازم را مردم داشته باشند. 

وی افزود:آمار و وضعیت ایدز در آذربایجان شرقی و تبریز  در حال افزایش است وتعداد 4500 بیمار وجود دارد که مسبب اصلی برای انتقال این ویروس میباشند.

ستاری  مشاور و روانشناس مرکز مشاوره بیماران رفتاری در استان هم به باشگاه خبرنگاران جوان در تبریزگفت:مرکز مشاوره ی ایدز به عنوان محیطی قابل اعتماد تنها مکانی است که بطور مستقیم با بیماران مبتلا در ارتباط است.

وی فعالیت های این مرکز را در قالب های فردی، گروه درمانی، خانواده درمانی و... ذکر کرد و گفت:در استان آذربایجان شرقی تعداد 7 مرکز موجود میباشد که در تبریز .مراغه .اهر .مرند.میانه.بناب و سراب وجود دارند.

ستاری با اشاره به خدمات تمام رایگان و محرمانه این مرکز و اقدامات حمایتی آن گفت :برخی وسائل مانند سرنگ های تزریق بطور رایگان در اختیار بیماران قرار داده می شود .

وی همچنین درباره پایگاه اطلاع رسانی این مرکز  گفت :که بطور تمام وقت کلیه اطلاعات و خدمات درمانی را در اختیار مبتلایان قرار می دهد .

دکتر خیاط زاده مدیر مرکز  بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: اگر بتوانیم انگ اجتماعی این بیماری را در اجتماع از بین ببریم  میتوانیم به سرعت بیشتری به شناسایی بیماران بپردازیم و  به فکر جلوگیری از انتقال آن در سطح جامعه باشیم.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر استان در رابطه با تعداد بیماران مبتلا به اچ آی وی در آذربایجان شرقی می گوید: هم اکنون  بیش از 4500 نفر آلوده به این ویروس در استان شناخته شده اند که شهرستان های میانه و مراغه پس از تبریز به دلیل وسعت جمعیت بیشترین مبتلایان را در خود جای داده اند.

دکتر  خیاط زاده موارد موجود آلوده به ایدز را بر حسب راه های انتقال اینگونه طبقه بندی می کند: تعدادی از طریق اعتیاد تزریقی،  از طریق موارد آمیزشی و رفتار های جنسی محافظت نشده ، خون و فراورده های خونی، و از طریق انتقال مادر به کودک  شیردادن به نوزاد و  برخی موارد وجود داردکه نامشخص تشخیص داده شده اند و فوتي ها که راه هاي انتقال مشخص نيست و اینکه  مبتلایان بین 34-25 سال هستند.

فرهنگ جامعه ی سنتی ایرانی مبتلایان به این بیماری را افرادی بی توجه به قید و بندهای دینی- مذهبی می داند که دوری از آنها سبب بروز رفتارهای پرخطر منجر به ایدز می شود. این در حالیست که کودک مبتلا توسط مادر هیچ نقشی در بروز این ویروس نداشته است.

دکتر خیاط زاده بافت سنتی را یکی از عوامل مهم سکوت در برابر ایدز می داند و معتقد به انگ زدایی از این قشر است.

وی تبلیغات را راهی موثر برای آموزش مردم هنگام مقابله با بیمار ایدزی می داند و می گوید: باید به مردم ثابت کرد که ویروس ایدز تنها از طریق رفتارهای خاصی انتقال می یابد بنابراین با اعمال نامناسب سعی در طرد افراد مبتلا از جامعه نکنند چرا که بیمار ایدزی نیز به عنوان عضوی از جامعه حق حیات و استفاده از خدمات شهری را داراست.

دکتر خیاط زاده این نگاه سنتی را مانع از آموزش صحیح و صریح می داند و می گوید: متاسفانه در فرهنگ جامعه ی ما بکار بردن برخی مسائل چیزی مانند تابو است و بنابراین نمی توان برخی مسائل را بطور ریشه ای و با جزئیات دقیق از طریق رسانه ها بیان کرد. نگاه منجر به سکوتی که باعث این روند رو به رشد شده است.

دکتر  خیاط زاده تعداد واقعی مبتلایان به این ویروس را چند برابر این رقم می داند و در ادامه میگوید:چه می شود که آمار واحدی موجود نیست، عده ای از افراد مبتلا خیلی دیر از علائم بروز ویروس مطلع می شوند یعنی زمانی که ویروس به خوبی در بدن ریشه دوانده است،عده ای نیز در حین آزمایش های مختلف در بیمارستان هاشناسایی می شوند و در این بین عده ی خاموشی نیز وجود دارند که ترس از نگاه منفی جامعه آنها را مجبور که سکوت می کند و بنابراین نامی از آنان در جایی ثبت نمی شود.

دکترخیاط زاده از طرح آموزش همسانان صحبت می کند. طرحی که طی آن آموزش هایی در دانشگاه ها، مدارس و ادارات صورت می گیرد، بطوری که به چند دانشجوی داوطلب آموزش هایی داده می شود و سپس این آموزش ها توسط آنها به سایر دانشجویان انتقال داده می شود که هم اینک در هشت دانشگاه استان این طرح اجرا شده است، همچنین اطلاع رسانی برای کارکنان تمام مراکز دولتی نیز در این حیطه قرار می گیرد.

گفتني است :شعار روز جهانی ایدز دسترسی به آموزش، مراقبت و درمان ایدز حق هر انسان و با مشارکت در اطلاع رسانی حفاظت از خود و دیگران و پرهیز از انگ و تبعیض همه افراد جامعه را از این حق بهره ممند سازیم نامگذاری شده است.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.