به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سعید تشکری نویسنده کتاب زندگی این دو شهید گفت: متاسفانه ما در عرصه ادبیات انقلاب دچار ضعف فراوان هستیم ادبیات انقلاب ادبیاتی است که شهید شده و به علت بروز جنگ تحمیلی و شکلگیری ادبیات دفاع مقدس کمتر به آن توجه شده است؛
وی افزود: این در حالی است که توجه به ادبیات انقلاب مقدمه و اصل ورود به ادبیات دفاع مقدس است و توجه به این دوره تاریخی روایت ما از دوران بعد از انقلاب را روشنتر و ملموستر خواهد ساخت.
نویسنده این کتاب با اشاره به داستان زندگی سرباز شهید محسن کاشانی گفت: شهید کاشانی در جریانسازی فرار سربازها از سربازخانهها نقش موثری داشت. این شهید در حقیقت یک قهرمان جریانساز بود که با کشتن فرماندهاش و پیوستنش به مردم انقلابی روند فرار سربازان از سربازخانهها را در مشهد به نحوی کلید زد یا شاید سرعت و شدت بخشید.
تشکری در خصوص داستان زندگی شهید اسدی نیز گفت: زندگی این دختر 12 ساله مملو از شور و شعور است. این دختر بچه، تنها النگوی طلای خود را به منزل مرجع تقلیدش میبرد تا خرج انقلاب و تفکر انقلابیاش شود؛ باور چنین شعورمندی از یک دختربچه 12 ساله به خصوص در قیاس با شرایط امروز جامعه مایهی شگفتی است.
وی با اشاره به اینکه مشهد شهدای زیادی در جریان انقلاب اسلامی تقدیم کرده است؛ بیان کرد: مخاطبان ما تشنهی شنیدن از تاریخ و هویت شهر و دیارشان هستند و من این موضوع را پس از انتشار کتاب «مفتون و فیروزه» که کتابی است دو جلدی مربوط به انقلاب اسلامی در مشهد؛ درک کردم که اسقبال خوبی از این کتاب شد.
متاسفانه ما رمانهای شهری کمی داریم. رمانهایی که بتوانند با هویت مردم یک شهر ارتباط برقرار کنند و در جایجایشان رد و نشان هویت شهری دیده شود کم است؛ در حالی که این نیاز واقعا وجود دارد.
نویسنده کتاب «پاریس، پاریس» با اشاره به حمایتهای معاون فرهنگی شهرداری مشهد و انتشارات شهرداری مشهد از رمانهای مربوط به انقلاب مشهد، افزود: ادبیات انقلاب یک بافت تهییجی و متعهدانه در خود دارد که قابلیت تقویت داستان نویسی شهری را نیز دارا است؛ طیف افراد مشارکتکننده در انقلاب به ویژه انقلاب مشهد بسیار گسترده است. ادبیات داستانی باید به حوزه روایتگری این واقعه مهم که از یک سو محلی محسوب شده و از سوی دیگر در پیوند با ساختار جامعه در کشور است؛ ورود پیدا کند و این نیاز به حمایت مسئولین دارد.
تشکری در پاسخ به سوالی در خصوص ارائه نسخه الکترونیکی کتابها برای افزایش شمار خوانندگان گفت: این روزها مرتبا از آمار پایین کتابخوانی میشنویم و این در حالی است که تبلیغات در حوزه کتاب به قدری ناچیز است که تقریبا میتوان گفت تبلیغاتی وجود ندارد.
وی اظهار کرد: ناشران نیز هنوز دیدگاههای سنتی دارند و این نگاه وجود دارد که کتابی فاخر است که حجمی از صفحات را به خود اختصاص داده باشد یا به اصطلاح قطور باشد؛ از سوی دیگر قانون کپیرایت در کشور به هیچ عنوان رعایت نمیشود. بنابراین هنوز هم به اعتقاد من استقبال از کتابهای کاغذی به مراتب بیشتر است؛ اما معتقدم که باید از هر امکانی برای گسترش کتاب و کتابخوانی بهره گرفت.
برنده جایزه ادبی قلم زرین با اشاره به اینکه در رمان باید عناصر لذتبخشی، عشق، شور و شگفتی وجود داشته باشد؛ افزود: متاسفانه برخی از نویسندگان وقتی به سراغ موضوعاتی خاص می روند چنان درگیر موضوع میشوند که از اصول رماننویسی فاصله میگیرند؛ اینطور میشود که گاه رمانهایی نوشته میشود که فقط و فقط ویترین ادارهجات و سازمان ها را پر می کند ومخاطب واقعی ندارد.
وی تاکید کرد: خواندن رمان باید لذتبخش باشد و در کنار این لذتبخشی این حس را منتقل کند که نویسنده حقیقت را عرضه میکند؛ حقیقتی که میتواند حتی آمیخته به تخیل هم باشد اما همین تخیل باید در مسیر داستان باورپذیر جلوه کند.
وی در پایان بیان کرد: روایتهایی ماندگار میشوند که علاوه بر جذابیتهای مربوط به شکل و فرم برای مردم آشنا باشند؛ به طوری که مردم احساس کنند این روایتها قهرمانانی از جنس خودشان دارند. چنین روایتی در هر قالبی که ارائه شود مخاطب را جذب میکند؛ حال ممکن است قالب ارائه فیلم، داستان، رمان یا هر قالب دیگر باشد. رسیدن به چنین مقصودی میسر نخواهد شد مگر اینکه خالق اثر از دل مردم بیرون بیاید و بتواند نگاه مردمی را در ارائهی هنری خود به شکل معرفتی جستجو کند.
انتهای پیام//ف.ف