امروزه مصرف غذاهای بـيرون بر و غذای رسـتوران هـا، افزايش يافته است، بنابراین رعايـت نكاتـی كه ما را از ايمنی مواد غذايی مصرف شده در بيرون از منزل مطمئـن سـازد، بسيار اهميت دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ علی اصغر بهزادی کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: پیش از ايــن كــه در رســتورانی بنشينيم، باید به ظاهر بهداشتی و تمیزی آن دقت كنيم اگر رستوران تمـيز و بهداشــتی بــه نظــر نمی رسد، در آن غذا نخوريم.
 بهزادی ادامه داد: باید به غذايی كه می خريم دقت كنيم، توجه داشته باشیم غذايی كه سفارش می دهيم گوشت يا تخم مرغ خام يا نيم پخته نداشته باشد و اگر مطمئن نشديم، سوال كنيـم.
وی افزود: هميـشه غذاهايی که به صورت كامل پخته شده سفارش دهيم، زیرا تنها پخته شدن كامل می تواند باكتری ها را از بين ببرد و به یاد داشته باشیم که حرارت، سموم بعضی از باکتری ها را از بین نمی برد و دقت كنيم غذاهايی كه آورده می شود كاملاً داغ باشد، در غیر اين صورت از خوردن آن خودداری كنيم.
بهزادی بیان کرد: اگر غذايی بيشتر از دو ساعت بيرون از يخچال باشد، آن را دور بريزيم و هنگامی كه غذای پخته شده داغ خريداری می كنيم، آن را ظـرف دو ساعت مصرف كنيم و يا آن را در فر با دمای برابـر يـا بـالاتر از 74 درجه سانتيگراد نگهداری كنيم تا از رشد باكتری ها جلوگيری شود.
وی خاطر نشان کرد: چنانچه غذای خريداری شده را داخل خودرو حمل می كنيم، آن را سريع به منزل رسانده و داخل يخچال بگذاريم، زيرا دمای داخل خودرو بسيار بالا است.
کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: تنها پنير های پاستوريزه يا فـرآوری شده، ماهی و ساير غذا های دريايی كامـلاً پخته شده، غذا های دوباره گـرم شده و ساندويچ هايی كه گوشت يا مرغ آن تا دمای بخار داغ شده اند و تخم مرغ كاملاً پخته شـده ( زرده و سفيده سفت) را انتخاب کنیم.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار