کتاب «چی چی، قاشق و قیچی» تازه ترین اثر علی خدایی توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ و منتشر شد.

همکاری قاشق و قیچی در یک کتاب!علی خدایی نویسنده و تصویرگر کتاب کودک در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اثر تازه انتشاریافته‌اش گفت: کتاب «چی چی، قاشق و قیچی» در سال 91 طراحی شد و از نظر من برای بیشتر گروه‌های سنی مناسب است. این کتاب نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با کنار هم قرار دادن چند شیء آشنا، در حالت های گوناگون، شکل‌های زیادی از حیوانات و چیزهای دیگر ساخت. در کنار این تجربه خلاقه دیداری، در انتهای کتاب شکل‌ اشیای دیگری (که در کتاب از آن‌ها استفاده نشده است) به صورت برش خورده در پاکتی کاغذی یا نایلونی قرار گرفته اند که مخاطب می‌تواند به وسیله آن ها دست به خلق شکل‌های تازه‌ای بزند و شاید این بخش کتاب از مهمترین بخش‌های آن باشد.
 
وی در ادامه اظهار داشت: از وقتی که کار تصویرگری در نشریات و کتاب‌های کودک را آغاز کرده ام، یکی از دلمشغولی هایم امکان استفاده از همه امکانات تصویر بود و در این میان سعی داشتم، با تکیه بر تصویر؛ گفت و گویی را از طریق نقاشی با کودک برقرار کنم. همواره بر این تصور هستم که کشف امکانات تصویر می تواند به طور عملی و نظری نگاه‌های تازه ای را در مفاهیم کودکی، ادبیات و تصویرگری کتاب کودک ایجاد کند.
 
 این نویسنده افزود: همانطور که می‌دانید در کشورهای پیشرفته در نگاه به کودکان و کتاب های این رده سنی تنوع زیادی وجود دارد که این معرفت ها متناسب با نیازها و امکانات شناختی و عاطفی کودک شکل گرفته است. به طوری که همزمان به کودکان لذت و آگاهی می‌بخشد.

خدایی در بخش دیگری از این گفتگو پیرامون فعالیت‌هایش در این عرصه تصریح کرد: اولین تلاش‌هایم در سال های 69 / 70 شکل گرفت که بعد از گذشت شش سال و عبور از انواع موانع کتاب «چی مثل چی» در قطعی کوچک و با کاغذ و صفحه آرایی بسیار ضعیف به چاپ رسید که بعد از آن همه انتظار کتابی دلسرد کننده بود.
 
وی ادامه داد: در همین سال ها برای پشت جلدهای سروش کودک متناسب با هر فصل آن؛ نقاشی های بامزه ای با شخصیت های گربه، کلاغ و فیل کار کردم و بعضی از آنها با اعمال تغییراتی تبدیل به تقویم چهار فصل رومیزی شد که از سوی کانون به چاپ رسید و در کل مجموعه خوبی از آب درآمد.
 
این نویسنده در پایان خاطرنشان کرد: من دوست داشتم این مجموعه‌ها به صورت کتاب چاپ شود که به نوعی ماندگارتر باشد. بنابراین پیشنهادش را مطرح کردم اما تصور کتابی بدون متن برای ناشر قابل هضم نبود، به همین علت پیشنهاد شد شاعری برای نقاشی‌ها شعرهایی را بسراید که حاصل آن شد «کلاغه به خونش نرسید». در همین زمینه می توانم به دیگر کتاب هایم اشاره کنم که «ک مثل کلاغ»، «تکه کاغذهای رنگی»، «موش موشک کجایی؟» و «تو لک لکی یا دارکوب؟» از جمله آن هاست.
 
شایان ذکر است؛ «چی چی، قاشق و قیچی» کتابی تصویری است که کودکان با مطالعه‌ آن می‌آموزند که چطور با ابزار ساده، چیدمان و ماکت سازی را بیاموزند. مولف و تصویرگر این کتاب ضمن کمک به پرورش خلاقیت کودکان، آن ها را با موجودات و اشیاء تازه‌ ای از دنیای پیرامون خود آشنا ‌می کند. کودکان با تصاویر زیبای این کتاب همراه می‌شوند بدون آن ‌که بدانند «کار گروهی» و نتایج آن؛ درون‌ مایه‌ دیگر این اثر خلاقانه است.

در ابتدای این کتاب آمده است: «اسباب خانه با هم بازی می‌ کردند. این طرف و آن طرف می‌ دویدند و بالا و پایین می ‌پریدند و قایم می‌‌شدند و همدیگر را صدا می‌ زدند. وقتی از این بازی خسته شدند، یک گوشه نشستند. شانه گفت: بیایید یک بازی جدید بکنیم؛ ببینید، من می‌ توانم یک هزار پا بشوم. اگر قیچی هم بیاید کنارم، با هم می‌شویم یک بز...»

«چی چی، قاشق و قیچی» اولین بار در سال 1392 منتشر و اکنون با ویرایش جدید بازنشر شده است. این کتاب برای گروه سنی «الف» (3 تا 6 سال) با شمارگان 5 هزار نسخه و با قیمت 5هزار و 500 تومان عرضه شده است.
 
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار