دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

زنان افغانستانی می‌توانند برای ساختن جامعه افغانستان برنامه‌ساز باشند

دانشجوی افغانستانی که در ایران در رشته دکترای روابط بین‌الملل گفت: زنان تحصیل‌کرده افغانستان به خوبی ثابت کرده‌اند که می‌توانند پابه‌پای مردان در ساختن جامعه سیاسی و فرهنگی افغانستان تأثیرگذار و برنامه ساز باشند.

زنان افغانستانی می‌توانند برای ساختن جامعه افغانستان برنامه‌ساز باشند
سلوا نوری قریشی دانشجوی افغانستانی که در ایران در رشته دکترای روابط بین‌المل مشغول تحصیل است در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران در مورد جایگاه زنان در فعالیت‌های اجتماعی در افغانستان با بیان اینکه زنان جایگاه اجتماعی زنان افغانستان از دو منظر قابل بررسی است، گفت: برخی زنان قشر تحصیلکرده جامعه افغانستان را تشکیل می‌دهند که اکثرا در شهرهای بزرگ و ولایاتی که از امکانات برخوردارند، زندگی می‌کنند این زنان توجه بیشتر به کار و فعالیت اجتماعی دارند و تا حدی می‌توان گفت که راه هر گونه فعالیت اجتماعی سیاسی فرهنگی برایشان باز است.

وی بابیان اینکه یکی از مشکلات بر سر حضور پررنگ زنان تحصلکرده در اجتماع افغانستان تعصبات جنسیتی حاکم بر جامعه است، تصریح کرد: وجود تعصبات جنسی که متأسفانه حتی در ادارات دولتی نیز شاهد آن هستیم، بزرگترین مانع بر سر راه فعالیت زنان دانشمند و توانای افغانستانی است.

این دانشجوی افغانستانی با بیان اینکه البته زنان در قبال چنین نگاه‌هایی سکوت نکرده و برای احقاق حقوق خود مبارزه می‌کنند، تصریح کرد: این زنان تاکنون به خوبی ثابت کرده‌اند که می‌توانند پابه‌پای مردان در ساختن جامعه سیاسی و فرهنگی افغانستان تأثیرگذار و برنامه ساز باشند.

قریشی دسته دوم زنان در افغانستان را به اعتقاد او درصد بیشتری از جامعه زنان را تشکیل می‌دهند را زنان روستایی و کسانی می‌داند که هیچ نقشی در جامعه و بیرون از خانه خود ندارند. آنها مادران و دخترانی هستند که بیشترشان از نعمت سواد محرومند و در برخی روستاها و شهرستان‌ها متأسفانه در کلبه‌هایی نگه داشته می‌شوند.

این دانشجوی حقوق بین‌الملل افغانستانی با تصریح این مطلب که زنان روستایی و تحصیل نکرده ما بعضا از حقوق اولیه انسانی‌شان نیز برخوردار نیستند، بیان داشت: این زنان مورد ظلم و ستم و کارهای ناروایی قرار می‌گیرند که باعث تأسف جامعه ماست.

وی با تأکید بر اینکه البته این وضعیت دوگانه در جامعه افغانستان نسبت به سال‌های گذشته کمی برای خانم‌ها امیدوار کننده شده است، گفت: امروزه فعالیت‌های جامعه جهانی، جامعه مدنی و افراد حکومتی در راستای احقاق حقوق زنان بیشتر شده و دولتمردان خود را در رفع این معضل مصمم‌تر نشان داده‌اند و امیدواریم روزی برسد که هیچ زنی در افغانستان نباشد که بر او ظلم و ستم روا شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: دانشجو ، خواهران ، سلوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار