معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: میزان مصرف نمک در کشور 2 برابر میزان استاندارد بوده و این موضوع نیازمند اصلاح نان مصرفی به دلیل داشتن بیشترین میزان نمک است.


به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در نشست خبری  تبادل تفاهم نامه "جهت بازنگری و نظارت بر استانداردهای آرد و نان" در ساختمان وزارت بهداشت، اظهار داشت: ما در وزارت بهداشت به دنبال سه هدف مهم، کاهش مرگ نا به هنگام، کاهش و کنترل بیماری ها و پیشگیری از عوامل خطر که سلامت افراد را در جامعه تهدید می کنند، در حوزه سلامت هستیم که این اتفاق با مشارکت، توانمند سازی و مسئولیت پذیری مردم محقق می شود.

وی در اظهار داشت: سه استراتژی مهم توانمندسازی و مشارکت مردم در زمینه کنترل بیماری ها و تغییر رفتار در زمینه بیماری های مزمن، تحت عنوان برنامه آموزش همگانی سواد سلامت و خودمراقبتی یکی از برنامه های طرح تحول است که به کمک آموزش و پرورش، آموزش عالی و سیستم ملی بهداشتی و رسانه ها به عنوان رکن اساسی است.

سیاری بیان کرد: همچنین همکاری بین بخشی یعنی سلامت به عنوان برخورداری از رفاه در بخش های مختلف بوده و 80 درصد عوامل موثر در سلامت خارج از حوزه پزشکی است که لزوم همکاری تمام بخش ها و سازمان‌ها مرتبط وجود دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: بازنگری در سیستم ارائه خدمات در نظام سلامت از دیگر استراتژی هایی است که باید پاسخگوی نیاز مردم‌ باشد که در طرح تحول سلامت، این موضوع محقق شد.

وی اشاره کرد: هشت عامل اصلی که سلامت افراد را به خطر می اندازد و بیشترین عامل ایجاد مرگ و میر در افراد است، شامل سکته قلبی و مغزی، دیابت، آسم و بیماری های مزمن تنفسی و سرطان‌ها هستند که اگر ما بخواهیم مرگ ناشی از این بیماری ها را کاهش دهیم باید عوامل خطر را کنترل نماییم.

سیاری ادامه داد: عوامل خطر رفتاری که مربوط به رفتار افراد می شود بزرگترین‌ و اصلی ترین آن تغذیه ناسالم، کم تحرکی، استعمال دخانیات، الکل و استرس است که نیازمند توجه خود مردم است. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: اصلی ترین عاملی که سلامت افراد را به خطر می اندازد و نیازمند کنترل خودشان است موضوع تغذیه ناسالم مانند استفاده از نمک و قند بیش از حد و مصرف بیش از حد روغن های آسیب رسان و کاهش مصرف میوه ها و سبزیجات است که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین توجه به مواد شیمیایی، سموم و آلودگی های بیولوژیک همواره مورد توجه و محور کار بوده است.

وی اضافه کرد: در زمینه استفاده از عوامل تغذیه ای خطرزا همواره وزارت بهداشت تلاش نموده میزان مصرف نمک مطلوب را اطلاع رسانی کند.

سیاری اضافه کرد: پنج ‌گرم‌ نمک در افراد زیر 50 سال و سه گرم در افراد بالای 50 سال توصیه می شود و میزان مصرف نمک در کشور 2 برابر این‌ میزان ‌است و بیشترین نمک مصرفی از طریق نان است. 310 گرم‌ نان سرانه مصرف در کشور است و در ۱۰۰ گرم نان 2.3 گرم نمک وجود دارد که برای کاهش این میزان مصرف نمک در کشور باید به اصلاح نان بپردازیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: در خصوص کاهش نمک مصرفی در نان نیازمند همکاری بخش های مختلف سازمان استاندارد ملی، وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان‌ وارد کننده گندم و نظارت بر آرد و وزارت بهداشت به عنوان کنترل کننده وناظر بر نانوایی ها هستیم.

وی ادامه داد: مصرف بیش از حد نمک موجب افزایش فشار خون می شود و فشار خون عامل ۲۵ میلیون مرگ در سال در کل جهان است. همچنین ۸۳ هزار مرگ در ایران‌مرتبط با فشارخون است و ۱۰ میلیون نفر در کشور به فشارخون‌مبتلا هستند.

سیاری بیان کرد:  هدف از ارائه این سیستم کنترل فشارخون‌مردم است. و به این‌منظور برای هر ۲ تا ۳ هزار نفر در شهر یک کارشناس مراقبت از سلامت برای خانواده ها قرار دادیم و هدف اولویت اول ما این بیماری ها است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اشاره کرد: پوکی استخوان و سرطان از دیگر عوارض ناشی از مصرف نمک زیاد در کشور است و کاهش میزان مصرف ‌نمک در کشور را باید در سه سطح نانوایی ها، در سطح مصرف افراد با انجام آزمایش ادرار و میزان تعداد افراد مبتلا به فشارخون، سکته، سرطان و مرگ و میر بررسی کنیم.

وی تاکید کرد: همچنین کاهش مصرف سرانه روغن مصرفی در کشور که درحال حاضر ۴۶ گرم است و کاهش مصرف اسید چرب ترانس به دلیل مضرات ثابت شده آن است. و ما در صددیم مصرف روغن با اسید چرب و ترانس بالا را به صفر برسانیم. که این موضوع نیازمند آموزش به مردم در زمینه کاهش مصرف و نوع مصرف است.

سیاری گفت: سرانه مصرف قند در کشور ۶۶ گرم است یکی از علل افزایش آن مصرف نوشابه است. مصرف روزانه یک  لیوان نوشابه در سال موجب ۷ کیلو اضافه وزن‌ می شود که کاهش مصرف قند نیازمند فرهنگسازی در این زمینه است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: افزایش وزن و چاقی در کودکان ۲ برابر شده است، همچنین حدود ۵۰ درصد مردم در رده سنی ۱۵ تا ۶۴ سال به اضافه وزن دچار هستند. تغذیه ناسالم، کم تحرکی و عوامل وراثتی از علل ایجاد چاقی است.

وی بیان کرد: عمده زائقه سازی در کودکی شکل می گیرد که توجه به بوفه مدارس بسیار حایز اهمیت بوده و نیازمند همکاری مدارس و رسانه ها در این زمینه است.

سیاری تصریح کرد: در ۸۸ درصد جمعیت کشور مصرف میوه و سبزیجات کم است و این موضوع نیازمند توجه خانوارها و گنجاندن آن در سبد غذایی و فرهنگسازی در این خصوص است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: برای ترویج تغذیه سالم، موضوع آموزش و جلوگیری از مصرف غذای ناسالم حائز اهمیت است. ما برای اصلاح و اثر گذاری در عادات غذایی مردم به قانون و مقررات نیاز داریم که تصویب استانداردها با سازمان ملی استاندارد و تامین و پیگیری آن بر عهده وزارت بهداشت است و این هدف همکاری مستمری را در این زمینه نیاز دارد.

وی یاد آور شد: اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم در خصوص مزایای نان صنعتی نسبت به سنتی و اصلاح این ساختار نیازمند زائقه سازی و فرهنگسازی دراین زمینه دارد‌ و نقش وزارت بهداشت و سازمان استاندارد ملی در نظارت بر ارائه نان با کیفیت بسیار حائز اهمیت است.

کاهش جوهر قند در نان‌ها 
در ادامه این مراسم نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم نان را با کیفیت مناسب به دست مردم برسانیم نیاز به انجام فرایندهایی است که با همکاری همه سازمان‌ها انجام می‌شود، ما با همکاری وزارت بهداشت و با توجه به مصوبه شورای عالی سلامت و تاکید رئیس جمهور بر سلامت نان همکاری جدیدی را آغاز کردیم.

وی افزود: موضوع استفاده از سبوس نان به علت اهمیت و تاثیر آن بر سلامتی مردم، در سازمان استاندارد ملی در دست تجدید نظر است. در این تفاهم نامه استفاده بهینه از  توانایی دو طرف مطرح شده است.

رییس سازمان ملی استاندارد تدوین و بازنگری غنی سازی نان، توسعه آزمایشگاه‌های مورد تایید برای کنترل و پایش بهینه آرد و نان، برگزاری همایش و دوره‌های آموزشی تخصصی و همچنین بهبود ماشین آلات پخت نان را از موارد مورد توجه در این تفاهم نامه عنوان و تاکید کرد: قرار نیست نان سنتی حذف شود. این نان در همه کشورها به صورت کامل حفظ شده است اما باید کیفیت و استاندارد فرایند آن حفظ شود. امیدواریم از این به بعد نان سنتی با کیفیت بهتر و بدون دورریز به دست مردم برسد.

وی با بیان اینکه کیفیت آرد و همچنین میزان ریزمغذی‌های آن توسط سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت تحت کنترل است، اضافه کرد: وقتی بتوانیم گندم را به صورت درست فراوری کنیم در بحث صرفه جویی آب نیز می‌توان موفق بود.

به گفته پیروزبخت، در این تفاهم نامه غنی سازی نان نیز مد نظر قرار داده شده است. در عین حال باید توجه کرد که بحث جوهر قند در نان‌ها بسیار جدی بود و با کنترل‌هایی که صورت گرفت میزان آن در حال حاضر کاهش یافته است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی عابدیان زیدی
۱۲:۵۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۵
۴۰۰۰۰ گرم آرد گندم می شود ۴۰ کیلو گرم
وزن نان ۴۵۰گرم
از ۴۰ کیلوگرم آرد گندم .۸۰ دونه نان می دهد.
نانوایی ها روزانه ۱۰۰۰ نان پوخت کونند .
نانوایی ها سه کار گر دارند. یک صاحب نانوایی می شود ۴ نفر
۱۰۰۰ نان ضربدر ۳۵۰تومان روزانه به هر کارگر ۳۵۰۰۰۰تومان می رسد .
قبض گاز برق آب به قیمت خانگی به پای صاحب نانوایی می خورد
قیمت هر ۴۰ کیلو آرد گندم به پای صاحب نانوایی ۳۱ هزار تومان است
Iran (Islamic Republic of)
مهدی عابدیان زیدی
۱۲:۴۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۵
گندم کشورهای روسیه هند افغانستان سوریه با گندم ایرانی درآ قآ طی می شود .وبا قیمت مناسب به مردم فروخته می شود .
هر ۴۰ کیلو آرد گندم .۵۰ درصد آرد ایرانی است ۵۰ درصد آرد وادراتی است وقیمت هر ۴۰ کیلو آرد گندم دولتی برای نانوایی ها وشرکت های شیرین پزی
هر یک کیسه آرد گندم۴۰ کیلوگرم دولتی ۳۰ هزار تومان است .
هریک کیسه آرد برنج ندا دولتی هریک کیلو گر م ۸۰ هزار تومان است .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی عابدیان زیدی
۱۲:۲۸ ۲۳ آذر ۱۳۹۵
ریختن گندم جو از کشتی های باری روسیه در داخل آب ممنوع است .کالا ایرانی سالم وارد ایران می شود .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی عابدیان زیدی
۱۲:۲۶ ۲۳ آذر ۱۳۹۵
وادرات گندم پنبه زفران جو برنج چای روغن قندرب (تریاک دولتی ) که از مردم شیعه سنی مسیحی کاتولیک بودایی زردتوشتی تایویستم هندوخدای کالی خریداری می شود از کشورهای روسیه هند افغانستان سوریه وارد کشور می شود .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی عابدیان زیدی
۱۲:۲۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۵
شرکت ها کارخانه ها حق ندارند نمک تصیفه نشوده وارد مغازه فروشگاها کونند .
مردم سنگ کولیه ،صفرا می گیرند .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی عابدیان زیدی
۱۲:۱۸ ۲۳ آذر ۱۳۹۵
نانوایی ها نمک تصفییه شده در داخل دستگاه خمیر سازی بریزنند.
( چگونه آب تصفیصه شده استفاده کونیم ) نانوایی ها آب را بجوشند وقتی خنک شده وسنگ های آب گرفته شده .آب را در دستگاه خمیر سازی بریزید . وحالا نان پوخت کونند .
این همه کار را انجام می دهید که مردم سنگ کلیه سنگ صفرا نگیرند
آخرین اخبار