نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی از اختصاص 680 میلیارد تومان به بخش آب در بودجه سال 96 در استان آذربایجان‌شرقی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛شیویاری با اشاره به اینکه طبق گفته وزیر نیرو میزان اعتبار اختصاص یافته به بخش آب‌ در استان آذربایجان‌شرقی نزدیک به 680 میلیارد تومان است، افزود: در صورت تحقق این بودجه بسیاری از مشکلات در استان رفع و حل خواهد شد.

وی همچنین به بررسی دقیق مسائل آبی استان و ارائه برخی از مشکلات اساسی در این بخش توسط نمایندگان استان اشاره کرد و گفت: در این جلسه تک تک نمایندگان هر شهرستان موضوعات منطقه خود را در میان گذاشته و از این رو کیفیت جلسه بسیار بالا بود.

شیویاری خاطرنشان کرد: در این جلسه قول‌های مساعدت داده شده که امید است وزارت نیرو پیگیر آن‌ها شود تا مشکلات رفع شود.

وی با بیان اینکه در حوزه آب برای منطقه میانه سه مشکل اساسی وجود دارد، ادامه داد: تأمین آب شرب میانه از گرمی چای یکی از مشکلات اصلی بوده که در این جلسه در موضوع تامین آب از گرمی چای که با مشکل  اعتباری مواجه است خواستار رفع این مشکل توسط وزارت نیرو شدیم و انتظار می‌رود به این موضوع رسیدگی کنند تا مشکلات آب به حداقل برسد.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی افزود: در این زمینه قدم به قدم جلو رفته و امید است به یاری دولت اعتبارات در نظر گرفته شده در سال 96 که البته ناچیز است بتواند به صورت دقیق در رفع مشکل آب گره‌گشا شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه طبق طرح از طرف معاونت امور آبی وزارت نیرو در خصوص جذب سرمایه‌گذاران داخلی یا خارجی این سد به نهایی رسید، گفت: با توجه به اینکه حتما باید سد تکمیل شود و از فاز اول آن گذشت تا بتوان آب شرب را استفاده کرد؛ از این رو باید در تلاش تکمیل نهایی سد در گرمی چای برای بهره‌گیری از آب شرب باشیم.

شیویاری به سد آیدوغموش میانه نیز اشاره کرد و افزود: این سد یکی از سدها پر آب بوده ولی متاسفانه پایاب‌ها آنگونه که باید جا بیافتاد، حرکتی نکرده ولی از طریق دو بانک پیگیر این مساله هستیم.

وی در خصوص مساله سد شهریار نیز ابراز داشت: این مساله مانند قفل بسته شده و علت آن این است که به مبلغ زیادی احتیاج دارد و طبق برآوردهای صورت گرفته 350 میلیاردتومان اعلام شده و زمین‌هایی که در اطراف منطقه برای کشت است برای افراد شخصی بوده که باید این زمین‌ها خریداری شوند.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تا زمانی که منابع آبی و ذخایر زیرزمینی بی‌رویه استفاده شود و مدیریتی در مصرف آن وجود نداشته باشد، کل استان با بحران آب روبه‌رو خواهد شد، تصریح کرد: طبق گفته وزیر نیرو در جلسه امروز نیز چند شهرستان استان را به عنوان چالش برانگیرترین شهرها در مسائل بحران آبی نام بردند که در صورت عدم توجه وضعیت وخیم‌تر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در مساله بحران آبی همه باید همت کنند و حتی در صرفه‌جویی حتی یک لیتر آب نیز دقت داشته باشند و از آنجایی که استان ما دارای آب‌های فراوانی است می‌توان از آن‌ها به نحو احسن استفاده مطلوب داشته باشیم.

شیوباری بر لزوم فرهنگ‌سازی در بین مردم در راستای صرفه‌جویی آب تأکید کرد و افزود: با آموزش و آگاهی رسانی می‌توان این امر را تحقق بخشید و طبق پیش‌بینی دانشمندان در دهه‌های اخیر بحران آب خواهد بود که ما باید از الان خود را آماده این مساله بکنیم تا مشکلی پیش نیاید.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.