اردبیل؛

استان اردبیل قطب مهم کشت گیاهان دارویی در کشور

استان اردبیل به دلیل تنوع آب و هوایی از قطبهای مهم کشت گیاهان دارویی در کشور محسوب می شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ کشور ایران به عنوان کشوری چهار فصل دارای بیش از 8 هزار گونه گیاهی است که استعداد های آن را در بخش گیاهان دارویی بیش از پیش روشن می نماید در این میان استان اردبیل از استان های غنی در زمینه گیاهان دارویی است و مردم این استان از زمانهای قدیم برای درمان بیماریهای خـود از این گیاهان شفا بخش استفاده می کرده اند.

استان اردبیل محل رویش گیاهان دارویی همچون پاپاور، آویشن و بابونه ، به لیمو، نعناع فلفلی، بادرنجبویه، مریم گلی، آویشن باغی، گل راعی و... است.
استـفاده از گیـاهان دارویی به علت دستـرسی آسان و کم هزیـنه و مهم تر از همه نسبت به داروهای شیمیایی عوارض جانبی کمتری دارد 

استان اردبیل قطب مهم کشت گیاهان دارویی در کشور

شناسایی بیش از 400 گونه گیاه دارویی در اردبیل

اسبقیان عضو شورای عالی پزشکی ایران گفت : بیش از 400 گونه گیاهان دارویی در جنگل ها و مراتع استان اردبیل پراکنده است اما فقط 13 گونه آن مورد استفاده اصولی و دارویی قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه افزود: درحال حاضر مراکز تحقیقات جهاد کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی برای نمونه برداری و کشت آزمایشی گیاهان دارویی و معطر گام هایی برداشته اند اما با توجه به گستره این نوع گیاهان در مناطق مختلف استان به نظر می رسد توجه به بخش خصوصی در این زمینه هم ضروری باشد.

وی خاطرنشان کرد : در صورت حمایت دولت از بخش خصوصی می توان انواع گیاهان دارویی را در استان تولید ، بسته بندی و به استان ها و حتی کشورهای دیگر صادر کرد.

استان اردبیل قطب مهم کشت گیاهان دارویی در کشور

شناسایی ۷۰ گونه جدید گیاهان دارویی قابل کشت در اردبیل

رئیس جهاد کشارزی استان اردبیل گفت: ۷۰ گونه جدید گیاهان دارویی قابل کشت در سطح این استان اردبیل شناسایی شده است.

عدیل سروی افزود: این مهم با پژوهش های صورت گرفته در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اردبیل محقق شده است.

وی با بیان اینکه تا دو سال اخیر گونه گیاهان دارویی قابل کشت در این استان تنها ۵۵ گونه بوده است، ادامه داد: هم اکنون این تعداد به ۱۲۵ گونه با ویژگی های مناطق مختلف استان افزایش یافته است.

رئیس جهاد کشارزی استان کشت گیاهان دارویی را به عنوان یکی از استعدادهای کشاورزی منطقه مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: طی سال اخیر دستاوردهای خوبی در این زمینه ایجاد شده که به دنبال ترویج آن در بین کشاورزان استان هستیم.

وی توجه به کشت گیاهان دارویی را علاوه بر صرفه اقتصادی در بحث کشاورزی امروز، به لحاظ صرفه جویی در آب با توجه به کمبود آب در بیشتر مناطق استان دانست.

سروی با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی در طرح تغییر الگوی کشت در استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، متذکر شد: توجه به الگوی کشت با محوریت کاشت محصولات کم آب در قالب این طرح پیگیری می شود.

رئیس جهاد کشارزی استان اردبیل ادامه داد: در واقع به دنبال الگویی هستیم تا در قالب آن به دنبال کشت محصولات کم آب برویم و آن را در استان ترویج و فرهنگ سازی کنیم که در این راستا کشت گیاهان دارویی باید ترویج و مورد توجه قرار گیرد.

استان اردبیل قطب مهم کشت گیاهان دارویی در کشور

فنون جمع‌آوری گیاهان دارویی در استان اردبیل ترویج می‌یابد

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: فنون و ورش‌های صحیح جمع‌آوری گیاهان دارویی در بین فعالان این بخش در سطح استان اردبیل ترویج می‌شود.

علیرضا خواجوی افزود: برای اینکه بتوانیم شاهد توسعه کشت گیاهان دارویی در استان با کیفیت مناسب و مطلوب باشیم کارگاه آشنایی با فنون جمع‌آوری این گونه گیاهان در شهرستان خلخال برگزار شد.

وی با اشاره به شرکت‌کنندگان در این کارگاه بیان کرد: مسئولان و متولیان در این حوزه، محققان و پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، کارشناسان مدیریت ترویج جهاد کشاورزی و نیز اعضای صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی از شرکت‌کنندگان در این کارگاه آموزشی بودند.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به سرفصل‌های آموزشی ارائه شده در این کارگاه تصریح کرد: روش‌های مختلف عمل‌آوری گیاهان دارویی و نحوه تهیه آنها به‌ویژه عرق‌گیری این گیاهان از جمله آموزش‌هایی بود که در این کارگاه به شرکت‌کنندگان ارائه شد.

خواجوی با اشاره به نقش توسعه کشت و عمل‌آوری گیاهان دارویی در اشتغال در منطقه گفت: با توجه به اینکه زنان روستایی در زمینه جمع‌آوری گیاهان دارویی فعالیت‌های فراوانی دارند می‌توان در این زمینه برای آنها درآمدزایی مناسبی کرده و آنها را به مرحله توانمندی برسانیم.

وی با اشاره به اجرای طرح بین‌المللی تله فود برای زنان روستایی افزود: این طرح با استفاده از اعتبارات سازمان خواربار جهانی و سازمان جهاد کشاورزی با هدف توسعه کشت گیاهان دارویی در استان نیز اجرا شده است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به راهکارهای توسعه کشت گیاهان دارویی و درآمدزایی در این حوزه اظهار کرد: شرکت در نمایشگاه‌های استانی، منطقه‌ای، ملی، کشت و کار گیاهان داروئی از جمله کشت آویشن باغی، گل گاو زبان، گل همیشه بهار و بازدیدها از آموزش‌های ترویجی از جمله راهکارها در این حوزه است.

حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در تولید و پخش دارو

مجید خدابخش استاندار اردبیل درخصوص سرمایه گذاری در بخش دارو در استان افزود:

ورود بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه سرمایه‌گذاری در تولید، توزیع و پخش دارو در استان سبب می‌شود که فعالیت‌های مختلف با سرعت هرچه بیشتری ادامه یابد.

وی با اشاره به این‌که استان اردبیل به‌لحاظ ویژگی‌های اقلیمی و تنوع آب و هوایی از مناطق مهم رویش گیاهان دارویی به‌ویژه شیرین بیان است، گفت: توسعه‌ی کشت و تولید گیاهان دارویی در استان نقش بسزایی در توسعه‌ی اقتصادی و اشتغالزایی استان دارد .

انتهای پیام/ع

برچسب ها: اردبیل ، قطب ، کشت ، گیاهان ، دارویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.