به گزارش
حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، شمس االدین شمس، مدیر بازنشسته شرکت هواپیمایی عنوان
کرد: شرکتهای هوایی دولتی و خصوصی افغانستان کهنهترین و فرسوده ترین
هواپیماهای جهان را در اختیار دارند.
وی افزود: تمام هواپیماهای شرکتهای داخلی بیش از ۲۰ سال عمر دارند درحالی که هواپیماهای شرکت های خارجی کمتر از ۱۰ سال عمر دارند.
شمس ادامه داد: در میان کشورهای منطقه تاجیکستان یکی از فقیرترین کشورها می باشد اما عمر هواپیماهایش از ۱۳ سال تجاوز نمی کند.
این مدیر سابق شرکت هواپیمایی تصریح کرد: شرکت های هوایی خصوصی افغانستان، قیمت
تکت های هواپیماهایی را که به کرایه گرفته و یا خریداری کرده اند به تناسب
عمر استهلاک آنها تنظیم و به شهروندان عرضه کنند.
وی با بیان اینکه قیمت
تکت هواپیماهای کهنه افغانستان بیشتر از هواپیماهای جدید خارجی است، اظهار
داشت: با توجه به کهنه و فرسوده بودن هواپیماهای داخلی باید نرخ تکت ها به
تناسب شرکت های خارجی نازل تر و ارزانتر باشد.
مدیر بازنشسته هواپیما
خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه کشور ایران سالهاست در تحریم اقتصادی به
سر میبرد اما نرخ تکت های هواپیمایش به تناسب هواپیماهای کهنه کشور ارزان
تر می باشد.
شمس در ادامه از دولت خواست، همانطوری که برای واردات موتر
قیودات و شرایط ویژه را وضع کرده است، برای هواپیماها نیز قوانینی را وضع
کند و نگذارد هواپیماهایی که عمر شان از ۱۵ سال بیشتر است از سوی شرکت های
هوایی افغانستان خریداری و یا به کرایه گرفته شوند.
وی عنوان کرد: با
توجه به بحران اقصادی و سیاسی افغانستان این امکان وجود دارد که دولت به
ضمانت خزانه کشور، هواپیماهای جدید که عمرشان از ۷ تا ۱۵ سال بیشتر نباشد
را خریداری و یا به کرایه بگیرد تا از وقوع مشکلات و سانحه های هوایی پیش
گیری کند.
کارمند اسبق مهندسی هواپیما با اشاره به اینکه هواپیماهایی که
عمرشان از ۲۰ الی ۲۵ سال گذشته باشد اجازه نشست به بسیاری از کشورهای جهان
را ندارند، گفت: متاسفانه هواپیماهای دولتی و خصوصی افغانستان در اکثر
کشورهای دنیا اجازه نشست و فرود را ندارند.
دو روز قبل یک هواپیما مربوط
به یکی از شرکت های خصوصی که از هرات عازم کابل بود، حین نشستن در فرودگاه
کابل دچار مشکل جدی تخنیکی شد و حتی یکی از تایرهای آن از بدنه اش جدا شد،
این رویداد باعث شد که تمام پروازهای داخلی و خارجی از فرودگاه بین المللی
کابل متوقف شود.
ایرکا نوشت: شاهدان و سرنشینان این هواپیما وزارت ترانسپورت و
هوانوردی را متهم به سهل انگاری کردند و یادآور شدند مسئولین مربوطه باید
قبل از پرواز هواپیماها را چک و کنترل کنند.
گفته می شود در حال حاضر
پنج شرکت هوایی داخلی در کشور فعال هستند و همچنان حدود ده شرکت هوایی
خارجی نیز اجازه پرواز به افغانستان را دارند.
پس از اینکه دولت سیاست
اقتصادی "آسمان باز" را در پیش گرفت رفت و آمد پروازهای شرکت های خارجی به
افغانستان بیشتر شد، همچنین با توجه به فرسوده بودن هواپیماهای شرکت های
داخلی بیشتر مسافران، علاقه مند سفر با شرکت های خارجی هستند.