لوح برتر پژوهشی کشور به شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی اهدا شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛این لوح از سوی وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در پنجمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت در تهران به مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی اعطا شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جشنواره پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت بر ارتقای سهم تحقیقات کاربردی در صنایع تاکید کرد.

محمدرضا نعمت زاده با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته صنعتی سهم تحقیقات کاربردی حدود 70 درصد است افزود: در تمام علوم و به خصوص علوم تجربی پژوهش پایه پیشرفت علم است و این حوزه همیشه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم نسبت تحقیقات به نفع تحقیقات کاربردی بیشتر شود، اظهار کرد: بار سنگین این امر مهم بیشتر بر دوش فعالان اقتصادی و بنگاه های صنعتی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بابد با مراکز علمی و دانشگاهی ارتباط بیشتری داشته باشیم چرا که ارتباط صنعت و دانشگاه بیشتر به صنعت سود می رساند.

نعمت زاده، ادامه داد: باید توجه داشت که هزینه کرد در تحقیقات هزینه نیست بلکه درآمد است و باید دانشگاه ها و مراکز علمی کمک کنند تا به زبان مشترکی دست یابیم، بحث فناوری و تحقیقات کاربردی مطرح است.

وی با اشاره به لزوم ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی یادآوری کرد: واحد R&D ( واحدهای تحقیق و توسعه) پل ارتباطی صنعت و دانشگاه هستند که نیازهای صنعت را استحصال کرده و در آن سو این دو را به هم نزدیک می کنند و داشتن واحد تحقیق و توسعه حتی در واحدهای کوچک و متوسط ضروری است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از جمله کاربردها و محاسن واحدهای تحقیق و توسعه را ارتباط با دانشگاه، نوآوری، اصلاح فرایندها و بهبود آن، کاهش قیمت تمام شده و رقابت پذیری و به حداقل رساندن ضایعات برشمرد و گفت: تحقیقات باید هدفمند و در خدمت جامعه و اقتصاد باشد.

نعمت زاده ادامه داد: تحقیق و توسعه اگر نهادینه شود باعث بهبود رضایت مشتری و معرفی مواد اولیه جدید می شود.

وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: این مبحث موضوعی است که کاملا کارشناسی شده و نمی توان به آن ایراد گرفت و تمام مزیت های فعالیت های اقتصادی در آن مطرح است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با برشمردن 5 رویکرد اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: مردمی و درگیر شدن آحاد مردم، دانش بنیان بودن به خصوص با تحولات سریع توسعه علوم در دنیا، عدالت خواهی، استفاده از توانمندی درونی خودمان و امکانات طبیعی و ارتقای آن ها، اتصال به جهان و رویکرد برون گرایی و تعاملات اقتصادی، تجاری و فرهنگی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی است.

نعمت زاده، وزارت تحت امر خود را هماهنگ کننده برنامه اقتصاد دانش بنیان عنوان و یادآوری کرد: با کمک وزارتخانه های ذیربط حرکتی را شروع کرده ایم و هفته پژوهش ثمره این هاست.

وی با بیان اینکه اگر صنایع بزرگ کشور دانش بنیان شود اثرات آن چند برابر خواهد شد، گفت: اگر صنایع دانش بنیان صنعتی در کنار صنایع باشد هم افزایی ایجاد و این نوع صنایع باعث نفوذ بیشتر دانش در صنعت می شود.

پنجمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت 22آذرماه 1395در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.