معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: در صورتی که لایحه قانون حمایت از معلولان در مجلس تصویب شود شاهد رشد هزار درصدی حقوق مستمری بگیران زیر مجموعه سازمان بهزیستی خواهیم بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حسین نحوی نژاد امروز در همایش ملی جامعه بینا، شهروند نابینا در تالار آزادی دانشگاه کاشان افزود: دولت تدبیر و امید دولتی است که علاقه به کار کردن دارد و همه تلاش خود را به کار بسته ایم تا مشکلات جامعه تحت حمایت بهزیستی را بیش از پیش رفع کنیم.
وی بیان کرد: شورای نگهبان ایرادهایی را نسبت به لایحه‌ بازنگری قانون حمایت از معلولان گرفته بود که این لایحه پس از بازنگری در دولت، مجددا به مجلس فرستاده شده است.
وی با اشاره به این که در صورت تصویب این قانون در مجلس، حقوق مستمری بگیران به حدود 7 میلیون ریال در ماه خواهد رسید گفت: این لایحه در کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی تصویب و بر اساس اصل 85 قانون اساسی به شورای نگهبان ارائه شده بود.
معاون سازمان بهزیستی با اشاره به این که این لایحه به دو بخش تقسیم شده بود، ادامه داد: بخشی از آن نیاز به تصویب مجلس نداشت و در نیمه شهریور ماه گذشته به صورت مصوبه‌ دولت به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ و بخش دیگر در همان تاریخ برای مجلس ارسال شد که در اصل 85 قانون اساسی این لایحه‌ با اصلاحاتی به تصویب رسید و به شورای نگهبان ارسال شد ولی مطلع شدیم شورای نگهبان، تصویب این لایحه در کمیسیون تخصصی مجلس را مصداق اصل 85 ندانسته و آن را به مجلس برگردانده است.
وی در ادامه با اشاره به این که افراد ویژه جامعه چون زنان معلول و نابینایان باید در اشتغال کشور دیده شوند و جامعه برای حمایت از کم توانان، معلولان و نابینایان تنها چشم به حمایت بهزیستی دارد گفت: 80 درصد از کم بینایی و نابینایی ها قابل پیشگیری است و موازین پیشگیری باید در کشور مورد توجه قرار گیرد.
وی بیماری های مزمن را بلای جان امروز مردم دانست و افزود: خوشبختانه سازمان بهزیستی 90 درصد کودکان را در پنج تا شش سالگی تحت غربالگری بینایی قرار می دهد تا مبتلایان به تنبلی چشم تحت درمان قرار گیرند.
معاون سازمان بهزیستی معلولان کشور که نیازمند خدمات توانبخشی هستند را حدود یک و نیم میلیون نفر ذکر کرد و گفت: برای خدمت رسانی به همین تعداد نیز با مشکل مواجه و نیازمند حمایت مجلس شورای اسلامی و دولت هستیم.
نحوی نژاد ابراز داشت: برخی کمپین راه می اندازند که افراد ناتوان جسمی در کشور نزدیک به 11 میلیون نفر هستند ولی نباید آدرس نادرست داد و باید انسان هایی که واقعا نیازمند هستند مورد توجه قرار گیرند.
وی گفت: برخی نابینایان به علت کم توجهی ها در خانه ها مانده اند وگرنه تعداد نابینایان فرهیخته بسیار بیشتر خواهد بود و از این رو باید شرایط حضور نخبگان نابینا در عرصه های اجتماعی و سیاسی کشور فراهم شود.
نحوی نژاد افزود: فرهنگ استفاده از فناوری و تجهیزات هم چنین بهره گیری از کتابخانه های گویا باید گسترش یابد و سایت های اینترنتی نیز برای نابینایان قابل استفاده شود.
وی بیان کرد: عصای سفید نشانه نابینایی و این عصا نماد فرد نابیناست و اگر نابینا از عصای سفید استفاده می کند نشان از آن دارد که این افراد با ناتوانی که دارند مقتدر و با هویت هستند.
همایش جامعه بینا، شهروند نابینا به مدت دو روز با حضور نخبگان نابینا و کم بینا از سراسر کشور در دانشگاه کاشان برگزار می شود.
در این همایش چند نشست تخصصی برگزار شده و اختتامیه آن عصر فردا برگزار می شود.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار