مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از احتمال شیوع بیماری VHS در مزارع پرورش ماهیان سردآبی با توجه به فصل سرما هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ پگاه رستمی بیماری VHS را یک بیماری بسیار کشنده در سطح مزارع پرورش ماهی به ویژه "قزل آلای رنگین‌کمان" عنوان کرد

وی افزود: این بیماری تمام ارگان‌های بدن ماهی را در سنین مختلف درگیر می‌کند.

وی ادامه داد: این بیماری اگرچه  بین انسان و ماهی مشترک نیست و خطری برای انسان ندارد، اما در صورت شیوع تلفات شدیدی را در مزارع پرورش ماهی به همراه دارد.

رستمی تنها راه کنترل بیماری VHS را پیشگیری دانست و تاکید کرد: این بیماری هیچ راه درمانی ندارد و فقط با رعایت بهداشت و مسائل قرنطینه‌ای باید از بروز آن جلوگیری کرد.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه کاهش دمای آب به کمتر از 14 درجه سانتیگراد بیشترین احتمال بروز بیماری را به همراه دارد، به پرورش دهندگان ماهی توصیه کرد، از آوردن بچه ماهی به مزارع فعلا خودداری کنند و یا از وزن‌های بالاتر ماهی که سیستم ایمنی تکمیل یافته‌تری داشته و مقاوم‌ترند، استفاده کنند.

وی در ادامه با تاکید بر خرید ماهی از مراکز زیر نظر و مورد تایید دامپزشکی با گواهی حمل و نقل بهداشتی و قرنطینه‌ای، یادآوری کرد: پرورش دهندگان باید قبل از ورود بچه ماهی، حتما مزارع پرورشی را ضدعفونی کنند.

رستمی خاطرنشان کرد: بعد از ورود بچه ماهی نیز باید آب استخر به صورت هفتگی و وسائل و تجهیزات به صورت روزانه ضدعفونی و پاکسازی شود.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه همچنین توصیه کرد، پرورش دهندگان از مکمل‌های معدنی پروبیوتیک و ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن ماهی‌ها استفاده کنند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.