از آغاز طرح فراگیر واکسیناسیون تب برفکی دام سبک تاکنون بیش از یکصد هزار رأس گوسفند و بز در شهرستان اسفراین واکسینه شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،رئیس شبکه دامپزشکی اسفراین گفت: با گذشت دو هفته از آغاز طرح واکسیناسیون تب برفکی، همکاران دامپزشکی شهرستان در دو بخش دولتی و خصوصی 106 هزار رأس گوسفند و بز را مایه کوبی کردند .

حسن صفایی با اشاره به تداوم اجرای این طرح تا پایان واکسیناسیون جمعیت هدف، افزود : تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو، گوسفند و بز و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود.

وی تماس مستقیم یا غیرمستقیم ریزقطره‌ها،جانداران ناقل انسان و مانند آن، ناقلین بی جان وسایل نقلیه،‌ابزار کار، از طریق هوا، ‌به ویژه در مناطق استوایی تا 60 کیلومتر در خشکی و 300 کیلومتر در دریا را از راه های انتقال این بیماری بیان کرد .

وی با بیان این که عامل این بیماری قدرت انتقال زیادی دارد ، تاکید کرد: همه دامداران و روستاییان ، از جابجایی و خرید و فروش دام تا اطلاع ثانوی بدون هماهنگی این شبکه خودداری کنند و در صورت مشاهده دام بیمار، مراتب را از طریق شماره تلفن 1512 به اطلاع کارشناسان این شبکه برسانند.

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.