رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از صادرات یک میلیون و ۴۳۰ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۷ میلیون دلار در هشت‌ماهه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، راضیه علیرضایی دیشب در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استانی بر الگوسازی صادرات به عنوان یک فرآیند جمعی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر اهداف صادراتی استان کشورهای روسیه، قزاقستان و ازبکستان هستند.

وی با بیان اینکه از سال ۹۴ تاکنون صادرات ما تنها به کشورهای افغانستان، ترکمنستان، امارات، هنگ‌کنگ، قزاقستان و اسپانیا بوده است، تأکید کرد: باید رویکردهای صادرات به آسیای میانه نسبت به سال‌های گذشته تغییر یابد چراکه بازارهای بومی ما در این کشورها دیگر پاسخگوی نیاز آن‌ها نیست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به حضور کشورهای رقیب در بازارهای آسیای میانه گفت: متأسفانه صادرکنندگان ما باوجود آشنایی به بازار کشورهای همسایه به دنبال یافتن بازارهای جدید هستند درحالی‌که حفظ بازارهای موجود مهم‌تر است.

وی کسب بازارهای جهانی را مستلزم افزایش استانداردهای تولید عنوان کرد و افزود: تولیدکنندگان ما باید کالاهای خود را بر اساس استانداردهای کشور مقصد تولید نمایند.

علیرضایی کاهش قیمت تولیدشده کالا را عامل مهمی در صادرات عنوان کرد و اظهار داشت: جهت دستیابی به این کاهش قیمت‌ها باید هزینه‌های سربار تولید ازجمله تسهیلات بانکی، بیمه، مالیات و... متناسب با شرایط اقتصادی و تولید باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در ستاد تسهیل افزود: از ابتدای سال تاکنون سه هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال در بخش تسهیلات رونق تولید به تولیدکنندگان پرداخت‌شده است.

علیرضایی تصریح کرد: با ارائه مشوق‌های صادراتی و کاهش قیمت تمام‌شده، توان رقابت صادرکنندگان در بازارهای خارجی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه چهار درصد از صادرات کشور مختص خراسان رضوی است، گفت: تراز مثبت بازرگانی خارجی خراسان رضوی ۸۳۵ میلیون دلار است.

وی بخش عمده صادرات استان را به کشور افغانستان با ۵۵درصد از حجم کل صادرات عنوان کرد و افزود:کشورهای آسیای میانه با ۲۱ درصد، کشورهای عربی با هشت درصد و پاکستان با چهار درصد عمده صادرات استان را تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تولید داخلی با رعایت شاخص‌های کلیدی کیفیت، قیمت و خدمات مطلوب و به هنگام موجب صادرات غیرنفتی و افزایش ضریب ماندگاری محصولات ایرانی می‌شود.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.