از نخستین آکواریوم شهری ایران در خرم آباد با حضور شهردار استان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛شهردار خرم‌آباد در آیین رو نمایی از این آکواریوم شهری گفت: ایجاد آرامش روانی برای شهروندان که ساعات زیادی از روز را در فضاهای شهری می‌گذرانند، امری ضروری است. 

یحیی عیدی بیرانوند با اشاره به برنامه‌های شهرداری خرم‌آباد برای زیباسازی شهری و ایجاد جلوه‌های بصری در سطح شهر، گفت: زیباسازی محیط‌های شهری با اقداماتی چون نورپردازی، نصب تندیس‌ها و المان‌های زیبا، آثار هنری و سایر مظاهر شهری ازجمله کارهایی است که موجب افزایش زیبایی بصری شهر و آرامش شهروندان می‌شود و ما در این راستا برنامه‌های مختلفی را در دست اقدام داریم.

 وی در توضیح دلیل استفاده از ایده آکواریوم شهری تصریح کرد: ماهی در فرهنگ ایرانی نماد زندگی است و آب نیز مظهر لطافت است.

شهردار خرم‌آباد با بیان این‌که ترکیب آب با نور و رنگ، می‌تواند خالق جلوه‌های بسیاری در تقویت مظاهر شهری باشد، افزود: این جلوه‌ها تنوع، طراوت و تازگی را به شهروندان ارائه می‌کنند.

عیدی بیرانوند ادامه داد: در این راستا شهرداری خرم‌آباد اقداماتی را در راستای اجرای طرح‌های تفرجگاهی الهام گرفته از عنصر آب، شامل ساخت رودخانه‌های مصنوعی، آبشارها، ترکیب‌های آب و نور، فواره‌های زیبا، آکواریوم شهری و برکه‌های زیبا در دست اجرا دارد که نمونه آن‌ها را می‌توان در پارک‌های آبشار طلایی، کاسیت، پهناورترین آبشار شهری ایران باغ پرندگان و غیره مشاهده کرد.

وی افزود: نصب مصنوعاتی چون آکواریوم شهری در خرم‌آباد علاوه بر مواردی که گفته شد می‌توانند زمینه ایجاد اشتغال و رونق صنعت پرورش ماهی‌های تزیینی و تولید آکواریوم را فراهم آورد.

این آكواریوم شهری چهاربعدی در ابعاد 1.6 در 2.5 ارتفاع، با شیشه لمینت نشكن، مجهز به‌تمامی امکانات آکواریوم‌های عظیم ازجمله سامپ (دستگاه تصفیه) اكسیژن ساز فعال، دستگاه اُزن ساز و سیستم گرمایشی و سرمایشی است.

ماهی درون این آکواریم از نوع ماهی‌های كُوی است كه نژاد آن به گونه كپورهای زینتی كه هزاران سال پیش در ایران سكونت داشتند و اکنون در تایلند و ژاپن زیست می‌کنند برمی‌گردد.

این ماهی ٧٠سال عمر مفید دارد و تا٦٠سانتی‌متر رشد قدی دارد. یك ماهی سرد آبی است و می‌تواند از دمای منفی ٤درجه تا٣٩درجه سانتی گراد را تحمل كند.

 برای نورپردازی این آكواریوم از لامپ‌های ip68 ضدآب و برای كف آن از سنگ‌های دریایی و مرجان‌ها استفاده‌شده است همچنین سیستم تهویه هوا در آن تعبیه‌شده و مجهز به دماسنج و هیدرومتر است.


انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
سامی
۲۰:۰۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۵
تشکر از شهردار محترم شهر خرم آباد واقعا زیباست