رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت در ديدار وزرای جهاد كشاورزی و بهداشت، گزارشی از آبيارى مزارع با فاضلاب تصفيه نشده ارائه داد.

كشت بيش از 2 هزار هكتار از مزارع كشور با فاضلاب تصفيه نشده/ وضعيت در ٤ استان نگران كننده استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزير جهادكشاورزى در مراسم ديدار با وزير بهداشت با اشاره به گزارشي كه توسط دبيرخانه ارائه شد، گفت: روح پيشرفت در اين گزارش حاكم بود اما چيزي مشاهده نمي شود تا جنبه سمعی بصری داشته و افراد بيگانه به اين مسائل را، متوجه اتفاقی كه افتاده است، كند. از طرفی اگر طرح ها زمينه سرعت بخشيدن دارند، دوستان بايد به خواسته معاون بهداشتی وزارت بهداشت بپردازند.

وى بيان كرد: اكنون وارد مقوله جديدي شديم كه در گذشته وجود نداشت. برخي مشكلات موجود به علت بستر؛ يعني خاك و پس از آن برخي آفات است كه در روند عمومي قابل پيگيري نيست. اگر ميزان آرسنيك زياد است بايد خاك شناسايی، موقعيت يابی و راهكاريابی شود و محصولات جايگزين كشت شوند. آب هاي آلوده را كم و بيش مي توان علت يابي كرد.

وزیر جهاد و کشاورزی قاچاق سم را بیش از قاچاق کود اعلام کرد و گفت باید دراین خصوص نسخه ویژ‌ه‌ای پیچیده شود. در گذشته به علت تحریم مشکلی زیادی وجود داشت اما اکنون آموزشهایی در زمینه بد مصرف  کردن داده می شود از طرفی باید با سوداگران نیز برخورد شود.
 
حجتی در حاشیه دیدار با وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران در ادامه مصوبات سال 92 در شورای عالی سلامت و امنیت غذا به ریاست رئیس جمهور تصمیماتی در وزارت بهدات و وزارت جهاد کشاورزی گرفته و عملی شد. 
 
وی ادامه داد: در وزارت جهاد کشاورزی سم و کود از نابسامانی های گسترده رنج می‌برد و کودها حاوی فلزات سنگین بودند که برخی مواد مورد نیاز را نداشته ، جایی ثبت نشده و نظارتی بر آنها وجود نداشت از طرفی این کودها عرضه و حتی صادر می‌شد که خوشبختانه کادر موفق این وزارتخانه نزدیک به 4 هزار نوع کود در کشور تولید و عرضه می شود. از طرفی برای تولیدکنندگان نیز استانداردهایی را تعریف کردم در حوزه سم آسیب پذیری بیشتر بوده و نگرانی از سوی مردم و وزارت بهداشت وجود داشت.

متاسفانه برخی از عرضه کنندگان سم شناسایی نشده و هیچ مجوزی برای عرضه  ندارند و بیش از 100 عرضه کننده سم از میان 4000 عرضه کننده مجوز نداشته اما مابقی مجوز گرفته و صلاحیت عرضه را دارند.

وی با اشاره به سم‌هایی که از چند دهه پیش عرضه می‌شد ادامه داد: امروز این سم‌ها پر خطر تلقی شده  و دهها رقم از آنها حذف شده‌اند اکنون سم‌های کم خطر و بی خطر شناسایی ، ثبت و تولید می‌شوند و چگونگی ورود، عرضه،‌ فعالیت شبکه توزیع و کاربرد سم برای هر محصول مورد توجه قرار گرفته است چرا که یکی از مشکلات ما استفاده سم برای محصول نا مرتبط بود. 
 
وزیر جهاد با اشاره به طرح مشترک پایش هفت محصول با وزارت بهداشت ادامه داد: این طرح برای 3میلیون و 200 هزار تن محصول تحت عنوان غذای سالم در دستور کار قرار دارد. شرکتهای دانش بنیان نیز در حوزه مودا بیولوژیک و خروج از محصولات شیمیایی و ورود به محصولات طبیعی روز به روز فعالیت‌های گسترده‌تری دارند. 
 
وی در خصوص محصولات تراریخته یاد آور شد: در خصوص کشت این محصولات کار جدی انجام نشده و محصولاتی که مستقیم مورد مصرف قرار می‌گیرند تولید نشده‌اند اما این اطمینان را  به مردم می‌دهیم که تمام اقدامات ما بر اساس قانون صورت گیرد. 
 
در ادامه این مراسم خسرو صادق نيت رييس مركز سلامت محيط و كار گفت: مواجهات كشاورزان با عوامل آسيب رسان بسيار زياد است كه براي كاهش مواجهات، آموزش هايی ارائه مى شود. تاكنون بيش از صد هزار بازديد صورت گرفته و بهورزان و كارشناسان بهداشت محيط با كشاورزان ارتباط مستقيم داشته اند.

صادق نیت ادامه داد: 300 هزار کشاورز در 27 هزار کلاس آموزشی در مورد نحوه به کارگیری سموم و کاهش مواجعات مورد آموزش قرار گرفته‌اند از طرفی شاهد استفاده از برخی سموم که ربطی به محصول نداشته در نمونه برداری‌ها بودیم. 
 
وی کنترل آبیاری محصولات به ویژه سیفی‌جات را با اهمیت خواند و افزود: در سال 94 ، 2 هزار و 400 هکتار مزارع با فاضلاب تصفیه نشده کشت شدند که مهمترین استان‌ها در این خصوص البرز، آذربایجان غربی، تهران و کرمانشاه است این میزان در سال 93 سه هزار و 400 هکتار گزارش شده بود. 
 
وی با اشاره به افزایش اخطارهای بهداشتی بیان کرد: در سال 91 ، 187مورد، در سال 92، 330 مورد در سال 93، 460 مورد و در سال 94 ، 660 مورد اخطار داده شده است از طرفی میزان ارجاع قضایی از 119 مورد در سال 91 به 291 مورد در سال 94 رسیده است و مزارع معدوم شده از 35 هکتار به 292 هکتار افزایش داشته است از طرفی نمونه برداری از فاضلاب 151  مورد در سال 91 و 300 مورد در سال 94 بوده است. 
 
63 درصد سبزیجات نیترات سنگین دارد 
در ادامه این مراسم علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت آبیاری با فاضلاب و فلزات سنگین را یکی از نگرانی‌ها دانست و گفت: ما در 4 حوزه استفاده از فاضلاب و پساب‌ها در کشاورزی، بهداشت کشاورزان، کنترل گندم و پسته از نظر آفلاتوکسین و همکاری وزارت آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی برای سواد بیشتر کنترل‌ها را افزایش دادیم. 
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه 63 درصد سبزی نیترات سنگین دارند و مردم را به مصرف بیشتر سبزی‌ها ترغیب می‌کنیم، بنابراین پیشنهاد من افزودن سبزی به 7 محصولی است که مورد پایش قرار گرفته‌اند از طرفی آموزش به کشاورزان باید گسترده تر شده و با سرعت بیشتری انجام شود چرا که 4 میلیون کشاورز در کشور داریم و نباید برای آموزش آنها تا 5 سال آینده صبر کنیم. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار