جشن شب یلدا دیرزمانی است که در شهرهای مختلف ایران و بسیاری از کشورها به شکل‌های گوناگون گرامی داشته می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ صدای پای یلدا آرام آرام به گوش می رسد، سنتی از ایرانی ها برای گرم نگه داشتن مهر و محبت خانواده ها آن هم وقتی که سردی هوا بر درب خانه ها می کوبد.

اکنون این پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها هستند که خانه را آماده می کنند تا میزبانی همیشگی برای فرزندان و نوه های خود باشند.

محمد علی گلابزاده ، مدیر مرکز کرمانشناسی استان کرمان گفت: در این میان کرمانی‌ها نیز همانند سایر ایرانیان این شب را گرامی می‌دارند. هندوانه، انار، آجيل، کماچ و کلمپه و ساير شيرينی‌های محلی، شب يلدا در خانه‌ها ديده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چند سالی است که جشن یلدای کرمان، برای مردمان کویرنشین و حتی برخی از سفر دوستان پایتخت ‌نشین، نامی آشنا و تداعی‌کننده خاطراتی بسیار شیرین و به‌یادماندنی است، افزود: کرمان همواره میزبان بسیاری از علاقه‌مندان این رسم کهن ایرانی بوده که از شهرهای دور و نزدیک، میهمان آن شده‌اند.

گلابزاده خاطر نشان کرد: در این شب اعضای خانواده دور هم در خانه بزرگتر‌ها جمع می‌شوند و با سرگرمی‌های متنوع تا پاسی از شب بیدار می‌مانند و هندوانه وانواع میوه‌های سال را در این شب می‌خورند.

وی با اشاره به اینکه خوردن انواع آجیل ها ، حافظ خوانی، شاهنامه خوانی ، نقل و متل ،گرفتن فال نخود ، چهار بیتو خوانی نیز از دیگر مراسم شب یلدا در کرمان است؛ تصریح کرد: در میان میوه‌ها خوردن هندوانه بیش از همه مورد توجه می‌باشد زیرا مردم کرمان بر این باورند اگر در این شب هندوانه بخورند سرما و لرزی که در آن شب در اثر خوردن هندوانه بر آنها مستولی می‌شود باعث می‌شود از گرمای تابستان رنج نبرند.


یلدا ، از دید و بازدیدها تا سنت های قدیم


باورهای مردم کرمان در شب یلدا

این کرمانشناس می گوید: مردم کرمان همچنین بر این باورند با خوردن هندوانه در این شب از گزند حشرات موذی در تابستان در امان می‌مانند و نیز باور دارند که در این شب گنج قارون به وسیله شتری در حرکت است و ممکن است ساربان آن با برخورد با یکی از اعضای خانواده مقداری از آن گنج را به او بدهد.

گلابزاده افزود: همچنین کرمانی ها بر این باورند در این شب باید هفت نوع میوه بخورند چون ممکن است تا سال دیگر میوه گیرشان نیاید البته این مورد امروزه صدق پیدا نمی کند چون در تمام فصول انواع میوه ها در بازار فراوان است.

وی یادآور می شود: بنا به آنچه که در تاریخ به یادگار مانده است كرمانی‌ها معتقد بودند كه قارون به شكل هيزم‌شكنی شب به در خانه‌ها می‌آيد و هيزم به آنها می‌دهد كه اين هيزم‌ها به شمش طلا تبديل می‌شود بنابراين تا صبح بيدار می‌ماندند. اين مراسم يادآور بابانوئل در كريسمس است و می‌رساند كه يلدای ايرانی و كريسمس می‌تواند از يک مايه سرچشمه گرفته باشد.


یلدا ، از دید و بازدیدها تا سنت های قدیم

انواع بازی و تفریح در شب یلدا در کرمان

گلابزاده خاطر نشان کرد: ماردوره، از بازی‌ ها و تفریحات این شب به حساب می آید از اینکه هر فردی که در مهمانی شب یلدا بوده باید نیت می‌کرده و یک شی کوچک مانند تکمه ، سوزن قفلی ، سکه و یا هر شی کوچک دیگر در ظرفی سفالین به شکل پارچ می‌انداخته و سپس یک نفر مسئول برداشتن اشیاء ازتوی ظرف می‌شد و دیگران یک بیت شعر می‌خواندند.

وی تصریح کرد: اما در کرمان هم زرتشتیان که بزرگترین اقلیت مذهبی این شهر محسوب می‌شوند این شب را گرامی می‌دارند و در باور زرتشتی ها، شب چلّه طولانی ترين شب است، به عقيده آنها تاريكی اهريمنی است و در اين شب كه تاريكی از همه سال بيشتر است و شب بديمنی است، زرتشتيان تا سحر بيدار می‌مانند و فديه می‌دهند.

گلابزاده یادآورشد: آنچه موجب پرمخاطب‌شدن این برنامه و جذابیت آن در بین مردم شده است را می‌توان احیای یک سنت قدیمی و آیین‌های وابسته به آن دانست؛ به نحوی که در بخش اصلی این جشن بسیاری از سنت‌های این شب در برنامه‌های جشن گنجانده شده است.

وی می گوید: پدیده چشم و هم چشمی ها به عنوان یک آفت برای سنت، جامعه و زندگی اجتماعی و خانوادگی مطرح است متاسفانه این روزها آنقدر که تنوع و رنگارنگ بودن شب چله مهم است گرمی دیدارهای خانوادگی و زنده کردن یادها مهم نیست.

گزارش: آذر عسکرپور

انتهای پیام/ی

برچسب ها: شب یلدا ، سنت ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.