اردبیل؛

خلخال بزرگ ترین قطب تولید گردوی استان اردبیل

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخال گفت: شهرستان خلخال بزرگترین قطب تولید محصول گردو به لحاظ مرغوبیت و کیفیت بالا در استان اردبیل است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ هادی ذبیحی در دوره آموزشی خود سرشاخه کاری درختان نامرغوب گردو در خلخال افزود: گردوی تولیدی خلخال به لحاظ درصد بالای چربی و پروتئین مرغوب ترین گردوی تولیدی استان بوده و به لحاظ مرغوبیت و کیفیت بالای محصول تولیدی خریداران زیادی دارد.

وی هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی یک روزه را که با مشارکت بخش تحقیقات باغبانی موسسه تحقیقات بذر و نهال کشور برگزار شد آشنایی کارشناسان امور باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی و باغداران گردو کار خلخال با روش های پیوند گردو و اجرای طرح سرشاخه کاری با انجام پیوند از ارقام برتر و دیر برگ ده و نیز ارتقای کمی و کیفی گردوی تولیدی ذکر کرد.
ذبیحی گفت: در سال آینده با هدف جایگزینی ارقام مقاوم در برابر سرمای زود رس بهاره و ارقام سازگار با مناطق کوهستانی خلخال به میزان یک هکتار سرشاخه کاری از ارقام برتر در باغ های گردوی خلخال اجرا خواهد شد.

ارزش غذایی گردو شامل ویتامین های ب 1 ، ب 6 ، ب 5 ، امگا 3 و ویتامین ایی بوده و مصرف این محصول از سوی کارشناسان تغذیه توصیه شده و مصرف روزانه 30 گرم گردو برای بدن مفید است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.