مرکز جامع ژنتیک جنوب کشور در شیراز مکانی است، که با انجام آزمایشات تخصصی از بیماری ها و اختلالات ژنتیکی در نوزادان پیشگیری می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ داشتن فرزندی سالم یکی از دغدغه های ذهنی زوج هایی است، که در انتظار تولد فرزند هستند.
 
یکی از مراجعه کنندگان به مرکز جامع ژنتیک جنوب کشور گفت: بعد از انجام سونوگرافی بوسیله پزشک گفته شد ضخامت گردن جنین بیشتر بوده و مشکوک به بیماری است.
 
طبق آمار سالانه 30هزار نوزاد دارای معلولیت در کشور متولد می شوند که بخش قابل توجهی از این معلولیت ریشه در اختلالات و بیماری های ژنتیکی دارد.
 
دکتر دیانت پور متخصص ژنتیک بیان کرد: در صورتی که بخواهیم آزمایش تشخیص اختلالات ژنتیکی را پیش از تولد انجام دهیم با بررسی کروموزم های جنین که از طریق گرفتن مایع آمونیوم از مادر انجام می شود، می توانیم بسیاری از بیماری های شمارشی کروموزمی از جمله سندروم داون که به صورت معمول به آن منگولیسم گفته می شود را تشخیص دهیم.
 
مراجعه کننده دیگر نیز اظهار کرد: از ماه اول تا ماه آخر بارداری زیر نظر این مرکز بودم که فرزند سوم پس از تولد از نظر بیماری نسبت به فرزندان اول و دوم هیچ مشکلی نداشت.
 
دکتر تابعی رئیس مرکز ژنتیک جامع جنوب کشور نیز اضافه کرد: این مرکز به عنوان یک مرکز دولتی در کشور محسوب می شود، که خدمات متنوعی را به هموطنان بخصوص در جنوب کشور ارائه می دهد.
روش هایی مانند تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری های مادر زادی و ژنتیکی در این مرکز انجام می شود.
 
همچنین منوچهری مدیر مرکز جامع ژنتیک جنوب کشور در این مرکز مشاورهای مختلف از جمله مشاوره قبل از ازدواج، ژنتیک و بارداری در این مرکز ارائه می شود.
 
با تاسیس مرکز جامع ژنتیک جنوب کشور در استان فارس تا کنون از متولد شدن 600 نوزاد با اختلالات ژنتیکی کروموزمی و تک ژنی پیشگیری شده است.
 
مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج بخصوص برای زوج هایی که در خانواده آنها سابقه بیماری های ژنتیکی یا نسبت های فامیلی وجود دارد تا حد بسیار زیادی می تواند از بروز مشکلات بعدی پیشگیری کند.
انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار