آرایش تعرفه های توانبخشی در سال 94، نبود پوشش حمایتی بیمه و نبود فضای کار مناسب زمینه ساز ورود افراد غیرحرفه ای و تهدید سلامت مردم است.

انجمن علمی کاردرمانی بازوی اجرایی قضایی ندارد/ سلامت؛ قربانی دخالت های غیرحرفه ای
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیزاده دبیر اجرایی کنگره کاردرمانی در نشست خبری کنگره کاردرمانی که در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، افزود: نگاه توانبخشی در سطح وزارت بهداشت و طی یک سال گذشته از سوی وزارت بهداشت خوب بوده است اما طی 30 سی سال گذشته توانمندی تراپیست ها و ارایه خدمات این گروه ها و هزینه های پیشبرنده اقتصاد سلامت در نظام سلامت تبیین نشده است.                          

وی در ادامه افزود: در حال حاضر نگرانی ما از دیگاه وزیر بعدی به توانبخشی در نظام سلامت است و امیدواریم نقش خدمات توانبخشی ازسوی نظام سلامت و رسانه ها تبیین شود.

علیزاده افزود: نبود پوشش بیمه ای دست کاردرمانگران در ارائه خدمات را بسته است چراکه نبود پوشش بیمه ای باعث شده تا افراد غیر متخصص نظیر روانشناس،رسته های تربیت بدنی و غیره بدون ارایه خدمات تخصصی و با هزینه اندک به ارایه خدمات غیرحرفه ای بپردازند.

وی گفت:بسیاری از مردم از خدمات صحیح کاردرمانی آگاهی ندارند و قربانی هزینه های پایین می شوندبا اینکه حیطه کاردرمانی تخصصی است.

علیزاده گفت: خوشبختانه بسیاری از پزشکان دریافته اند که توانبخشی نیز فراتر از سطح سوم و در سطح درمان است اما زمانی که به استاندارسازی تعرفه ها رسیدیم مشکلات بودجه ای و نبود پوشش بیمه ای سد راهمان شد.

وی گفت: اقتصاد سلامت در گرو دیده شدن رشته های توانبخشی است بعنوان مثال عوارض فلج مغزی،سکته های مغزی و قلبی و غیره نظیر هزینه های بستری،،تشک مواج،چسب زخم و پانسمان،هزینه ماساژ ، کار تیمی درمانگران توانبخشی برای رفع از کارافتادگی یک فرد از جامعه شغلی،پرستاری خانواده و هزینه های روانی فرد و خانواده هزینه اندکی نیست.

نباید در نظام سلامت شاهد پزشک سالاری باشیم                  
علیزاده در ادامه افزود: تا زمانی که برخی جایگاه پزشک و سایر درمانگران را جدا ببینند نگاه به توانبخشی هم تصحیح نخواهد شد در بحث ایجاد دفتر توانبخشی نیز مقاومت سخت پزشکان نسبت به ورود تراپیست ها و کادر توانبخشی موضوع جالبی نبود که با نگاه  وزیرنابسامانی های توانبخشی منجر به ایجاد دفتر توانبخشی شد  وی بااشاره به آمار WHoگفت: در کشورهای پیشرفته در اختلال اوتیسم  با بروز علایم د ر9ماهگی و تا سن 22 سالگی حمایت های لازم انجام می شود و آمارها نشان داده این حمایت بیمه ای بین 30 تا 50 برابر اقتصاد سلامت را در مقایسه با رها کردن  این افراد جلومی اندازد

دبیر اجرایی کنگره کاردرمانی تغییر وزیر بهداشت و نگاه فرد دیگر را دغدغه تراپیست های توانبخشی دانست و افزود:توانبخشی باارائه خدمات ویژه نباید دستخوش اعمال سلیقه شود.

وی خواستار حمایت وزارت بهداشت و نظام پزشکی در  احقاق حقوق این گروه از درمانگران کشور شد و افزود: با حمایت بیمه ها در بحت پوشش بیمه ای تعرفه های توانبخشی شاهد ارائه هرچه بیشتر خدمات به هموطنان کشور  و ممنوعیت حضور افراد غیرحرفه ای به جامعه درمان خواهیم بود.

جای خالی توانبخشی در سطح دوم سلامت
مهدی رضایی دبیر علمی کنگره کاردرمانی  در نشست خبری کنگره کادرمانی افزود: توانبخشی با نگرش وزارت بهداشت در سطح سوم سلامت جا خوش کرده است در صورتی که با تبیین این بخش در نظام سلامت و در سطح پیشگیری و درمان شاهد خدمات خوب سلامت خواهیم بود.

وی گفت: طیف بالای اختلالات تکاملی، اختلالات یادگیری، سالمندی و غیره در کشور می طلبد که نظام سلامت نقش توانبخشی را جدی قلمداد کند.

رضایی از ارسال 320 مقاله به دبیرخانه کنگره خبر داد و افزود: 128 مقاله در قالب سخنرانی و 130 مقاله در قالب پوستر ارائه خواهد شد.

دبیر علمی کنگره کاردرمانی در ادامه بیان کرد: معرفی رباط های کم توان و تکنولوژی این رباط ها جهت ارایه خدمات به افراد کم توان، رویکردهای نوین مقالات راجع به مداخلات سرطانی، سالمندی، آموزش و پژوهش نوین کاردرمانی و معرفی تجهیزات توانبخشی و فناوری های مربوط به این بخش از موضوعات علمی و بروز این کنگره است.
 
وی مداخلات کاردرمانی مبتنی بر شواهد، مداخلات کاردرمانی در اختلالات تکاملی نورادان و کودکان، مداخلات کاردرمانی مبحث نورولوژیک، ارتوپدیک، مداخلات کاردرمانی در سرطان، سالمندی، اعتیاد و توانبخشی حرفه ای را از محورهای این کنگره عنوان کرد.

رضایی در ادامه رویکرهای نوین جایگزین طب مکمل، توانبخشی عصبی شناختی، اخلاق حرفه ای و پزشکی قانونی را از محورهای اختصاصی کنگره دانست و از اعطا 15 امتیاز بازآموزی به رشته های کاردرمانی، فیزیوتراپی و گفتاردرمانی خبر داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.