کارشناس ارشد تغذیه دانشکده علوم غذایی شیراز به توصیه رعايت تعادل و تنوع در مواد غذايی در شب یلدا تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ ریحانه بصیرت کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: میوه های خاص این شب مانند هندوانه، انار و برگ های خشک میوه (توت خشک، انجير و کشمش) ، نمادی از تغذیه صحیح در فصل زمستان به شمار می رود و موجب افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

بصیرت افزود: این میوه ها، سرشار از نوترینت هایی مانند ویتامین A ، C و لیكوپن است که در پیشگیری از بیماری ها، سودمند هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در فصل زمستان، میل به آب کمتر و احتمال بروز یبوست بیشتر می شود، مصرف میوه های خشک می تواند از ایجاد یبوست جلوگیری کند.

بصیرت خاطر نشان کرد: انواع آجیل (مغز گردو، فندق، بادام، پسته و بادام زمینی) به علت دارا بودن چربی های مفید، تامین کننده انرژی کافی برای فعالیت در آب و هوای سرد زمستان است.

او با بیان اینکه مغزها به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مختلف، از تخریب سلول ها جلوگیری می کند، بیان کرد:  انواع مغز ها، دارای ماده ای به نام β-Sitosterol هستند که در کاهش کلسترول خون و پيشگيري از سرطان سينه و پروستات مفید است.

بصیرت، در مورد چغندر(لبو) گفت: چغندر که سفره شب يلدا را رنگين تر می کند، دارای بتائین و بتاسیانین است که به ترتیب، در سلامت عروق خونی و پیشگیری ازسرطان نقش دارند.

او تاکید کرد: با خوردن شامی سبک در شب یلدا، لذت استفاده از خوراکی های متنوع را تبدیل به مشکلات حاصل از پرخوری نکنید؛ با توجه به مصرف انواع تنقلات پر حجم و پر کالری در این شب، توصیه می شود که، شامی سبک مصرف کنید تا از مشکلات گوارشی و سوء هاضمه، جلوگیری شود.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار