یلدا یعنی پیروزی روشنی و نور بر تاریکی ها و تولد خورشید .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ این شب باستانی از گذشته های دور بهانه ی دورهمی و جمع شدن دوستان و آشنایان کنار هم و باخبر شدن از حال و احوال همدیگر است.

شبی که مردم در آن با خوانندن دیوان حافظ در کنار خویشاوندان شب را به صبح میرسانند.

عباسی مردم شناس در این زمینه می گوید : یلدا در متون باستانی به معنای تولد و میلاد است و از دوران قدیم مردم این شب را همزمان با میلاد خورشید میدانستند و معتقد بودند باید آن را به شادمانی و در کنار هم گذراند.

دکتر محسنی نیا استاد ادبیات هم از ریشه ی مشترک این سنت کهن در کشورهای افغانستان ، تاجیکستان ، آذربایجان ،پاکستان و جشن گرفتن این شب در آن کشورها می گوید .

بگفه این استاد دانشگاه شب یلدا از سنت های باستانی است که بعد از ورود اسلام به کشورمان هم مانند دیگر رسوم زیبا و پسندیده در میان مردم ماندگار شده است.

دکتر محسنی نیا هدف ارزشمند این شب را هم کنار گذاشتن کدورت ها و نزدیکی و صمیمیت بیشتر بزرگان فامیل و جوانترهاست.

عباسی مردم شناس هم می گوید : مردم قزوین هم مانند مردم دیگر استان ها ، شب چله را به قصه گویی ، شاهنامه خوانی ، دید و بازدید و خوردن آجیل می گذرانند.

عباسی اضافه کرد: که در منطقه ی الموت و برخی دیگر از مناطق شمالی استان هم مردم به اجرای مراسم"کُرسی سَری" می پردازند که در آن خانواده ی تازه داماد برای عروس هدایایی را به عنوان چشم روشنی می برند و نقل قصه ی عاشقانه ی "عزیز و نگار" توسط یکی از بزرگان فامیل هم از دیگر رسوم این شب است.

شب یلدا برخلاف تصور برخی ها فقط یک دقیقه بلندتر از شب های دیگر است .

این یک دقیقه بیشتر بودن ِ شب چله ، و خوردن آجیل و میوه شب یلدا میتواند بهانه ی گذراندن یک دورهمی شاد و صمیمانه در کنار خانواده برای یادآوری خاطرات خوش گذشته باشد.

به همین بهانه سری زدم به بازار قزوین ، مرد مسنی که در حال خرید هندوانه است میگوید : شب چله یعنی بگو بخند و گپ زدن با بچه ها که دیگر این روزها مشغله هاشان زیاد است و خیلی وقت سر زدن به ما را ندارند.

خانمی جوان هم که همراه با مادرش مشغول خرید آجیل بود گفت : ما هم مثل خیلی از خانواده ها در این شب به خونه ی پدربزرگم میرویم و آجیل میخوریم و بهرحال دورهم هستیم و سعی میکنیم در این شب حداقل کمتر از تلفن همراه و چیزهای دیگر که باعث دورشدن از خانواده می شود ، استفاده کنیم.

یک جوان دانشجو هم به من گفت : شب یلدا بهانه ای برای دور هم بودن است در این عصری که تکنولوژی علی رغم اینکه افراد در کنار هم هستند اما ذهن و قلبهایشان از هم دور است.

شب یلدا فرصتی است برای کنار گذاشتن گوشی های تلفن همراه و دوری از شبکه های مجازی انهم برای یک شب ، چند ساعتی که می تواند طعم شیرین دورهم بودن و لذت بردن از هم صحبتی با خانواده و بزرگان را ، در این شب زیبا به ما یادآوری کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.