رییس انیستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، 45 درصد ایرانی‌ها از اضافه وزن رنج می‌برند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید هدایت حسینی رییس انیستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور در مراسمی که به مناسبت هفته بسیج ملی کاهش مصرف نمک در این مرکز برگزار شد، در خصوص اصلاح الگوی مصرف در جامعه گفت: با اصلاح الگوی مصرف و آموزش صحیح در جامعه می‌توانیم به ارتقای سلامت کنیم. 
 
وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی 4 عامل مهمی را که سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد، مصرف مشروبات الکی، سیگار، کم تحرکی و مصرف غذایی ناسالم اعلام کرد، تصریح کرد: در کشور ما سالانه حدود 395 هزار مرگ رخ می‌دهد که حدود 75 درصد آن مربوط به بیماری های غیرواگیر مثل بیماری های قلب و عروق، دیابت و سرطان‌ها است که رقمی حدود 300 هزار مرگ را شامل می‌شود.  
 
رییس انیستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور بیان کرد: اگر خود مردم بتوانند خودمراقبتی داشته باشند بسیاری از این مرگ و میرها کاهش می یابد. 
 
وی گفت: عوامل موثر در مرگ و میرهای منتسب به بیماری‌های غیرواگیر، اضافه وزن، فشار خون، چربی و قند خون بالا است که این بیماری‌ها رابطه مستقیم با رژیم غذایی مردم دارد. 
 
حسینی در خصوص مشکلات اضافه وزن در کل دنیا مطرح کرد: طبق آمار جهانی از سال 1996 تا 2015 میزان مصرف انرژی مردم 500 کالری افزایش یافته و پیش بینی می‌شود این رقم تا سال 2030 به هزار کیلو کالری افزایش یابد. 
 
وی افزود: طبق آمار وزارت بهداشت 45 درصد از ایرانی‌ها دارای اضافه وزن بوده و از چاقی رنج می‌برند. 
 
رییس انیستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: سرانه مصرف سه عامل قند، نمک و چربی در کشور بالاست که در بروز بیماری‌های غیرواگیر و مرگ و میرها موثر است.
 
وی در رابطه با سرانه قند، نمک و چربی بیان کرد: اکنون در کشور مصرف نمک دو برابر مصرف قند و روغن‌ها 30 درصد بالاتر از استاندارد لازم است. 
 
حسینی با بیان اینکه در کاهش مصرف اسید چرب ترانس اقدامات خوبی صورت گرفته، گفت: سال 2002 مصرف اسید چرب ترانس 27 درصد بود که اکنون این میزان به 1.3 رسیده و پیش بینی می‌شود این رقم تا سال 2025 به صفر برسد. 
 
وی ادامه داد: اصلاح الگوی مصرف تاثیر بسزایی در پیشگیری از بیماری‌ها و دارد و انستیتو تحقیقات تغذیه به عنوان بازوی علمی و زیر مجموعه وزارت بهداشت نقش خوب و موثری در پایش عوامل خطر در تغذیه مردم جامعه داشته است. 
 
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور افزود: طرح ملی مراقبت از غذا و تغذیه از سال 92 آغاز شده است. 
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.