مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان ‌شرقی از آلوده شدن 12 هکتار از باغ های گردوی استان به آفت 'کرم خراط 'خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛محمود کیا در جلسه مبارزه با آفت کرم خراط در عجب شیر با اشاره به شیوع این آفت در باغ‌ های گردوی استان گفت: اگر تمام اعتبارات استان را هم برای کنترل کرم خراط اختصاص دهند در صورتیکه همکاری و مشارکت کشاورزان نباشد قادر به کنترل آن نخواهیم بود.

وی استفاده از سموم شیمیایی برای نابودی این آفت را موثر ندانست و یادآور شد: برای مقابله با این آفت باید سیم های فرمونی برای اخلال در جفت گیری پروانه فری به کار گرفته شود.

کیا بابیان روش‌های مختلف برای مبارزه و پیشگیری از افزایش جمعیت کرم خراط افزود: تغذیه درخت و آبیاری مناسب درختان گردو در مقاومت این درختان حائز اهمیت بوده و خسارت را به حداقل کاهش می ‌دهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: بستر رشد و نمو کرم خراط تنها مختص درختان گردو و سیب نبوده و حتی باعث نابودی درختان غیرمثمر نیز می‌شود.

کیا با بیان نحوه تخم‌ ریزی و تکثیر کرم خراط و بسترهای مناسب برای رشد و نمو این آفت گفت:امکان ریشه کن کردن و نابودی کامل کرم خراط وجود ندارد و تنها با پیشگیری از ایجاد بستر مناسب و فرآیند تبدیل لارو به شفیره و پروانه، می ‌توان جمعیت آن را کنترل و از بروز خسارت قابل توجه جلوگیری کرد.

وی افزود: در بین شهرستان‌ های استان شهرستان‌ های عجب شیر، شبستر، آذرشهر، اسکو و تبریز از آلودگی بالایی برخوردار بوده و بیشترین خسارت به باغات شهرستان‌ های فوق وارد شده است.

کیا ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی و بارش‌ های کم، اگر همکاری و تبادل ‌نظر انجام نشود در چند سال آینده گردویی برای چیدن باقی نمی‌ ماند.

وی استفاده از سموم، خارج کردن لاروهای کرم خراط با استفاده از سیم ‌های مفتولی، کوددهی و آبیاری صحیح و به موقع درختان را از بهترین روش‌های دفع این آفت عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه برای مبارزه با این آفت هزینه کرد پنج میلیون ریالی برای هر هکتار از باغات گردو پیش بینی شده، اظهار کرد: کشاورزان باید تا دهم دی ماه سال جاری 20 درصد این هزینه را جهت خرید تله های فرمونی با مراجعه به جهاد کشاورزی هر شهرستان پرداخت کنند تا عملیات مبارزه بیولوژیک در سطح باغ های منطقه انجام شود.

این طرح با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی و باغداران عجب شیر در راستای مبارزه با کرم خراط درختان میوه در بیش از چهار هزار و 500 هکتار از باغ های این شهرستان که هزار و 290 هکتار آن به باغ گردو اختصاص دارد، اجرا می شود.



انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.