اهواز؛

احتمال وقوع سیل در خوزستان

مدیرکل هواشناسی خوزستان از شروع بارش باران در روزهای آینده در استان و پیش بینی وقوع سیل خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ‌کوروش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان اظهار کرد:‌ طبق مدل‌های هواشناسی، سامانه کم‌فشاری که اکنون وارد استان شده، در حال تقویت است و این موضوع موجب می‌شود که تراز میانی جو ناپایدار باشد.

وی افزود: مدل های هواشناسی نشان می‌دهد که هفته پر بارشی در پیش خواهیم داشت و اوج بارش‌ها در حوضه‌های آبریز کارون یک، کارون 4 و گتوند خواهد بود.

بهادری بیان داشت: طبق این مدل‌ها در هفته جاری با بارش باران‌ در حوضه کارون 4، دبی آب به 1500 تا 2000 مترمکعب در ثانیه و حجم سیلاب به 200 تا 250 میلیون مترمکعب می‌رسد. در حوضه کارون یک و گتوند نیز دبی آب به 1200 تا 1500 مترمکعب و حجم سیلاب به 400 تا 500 میلیون متر مکعب خواهد رسید.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان این‌که اوج بارش‌ها در هفته جاری در مناطق بالادست خواهد بود، تصریح کرد:‌ در روزهای آینده بیشترین بارش در شهرهای گتوند، مسجدسلیمان، لالی و بخشی از مناطقی شرقی استان خوزستان خواهد بود.

بهادری بیان داشت:‌ در ظهر روز سه‌شنبه تا حدودی با توقف بارش‌ها روبه‌رو خواهیم شد و پس از آن دوباره بارش‌ها آغاز می‌شود و انتظار می‌رود در مناطق شمالی خوزستان، حجم بارش‌ها به بیش از 50 تا 60 میلیمتر برسد.

وی اذعان کرد: ‌با توجه به این پیش‌بینی‌ها، روز چهارشنبه هفته گذشته اطلاعیه‌ای به دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران در خصوص اعلام این بارش‌ها ارسال کردیم. تقویت سامانه کم‌فشار در روز گذشته موجب شد که اخطاریه‌ای نیز به فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی ارسال کنیم.

مدیرکل هواشناسی خوزستان اظهار داشت:‌ طبق مدل‌های هواشناسی، تا اواخر هفته حجم بارش‌ها در مناطق شمالی و شهرهای ایذه و دهدز و لالی و بخشی از مسجدسلیمان، بهبهان و سایر مناطق شمالی و ارتفاعات بیش از 100 میلیمتر خواهد بود که احتمال وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها دور از انتظار نخواهد بود.

کوروش بهادری خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده احتمال زیادی وجود دارد که در مناطق شمالی و ارتفاعات خوزستان شاهد بارش برف باشیم و در مناطق جنوبی خوزستان و شهر اهواز نیز بارش باران را خواهیم داشت که مجموع بارش‌های باران در اهواز در روزهای آینده 10 تا 15 میلیمتر خواهد بود.

وی گفت:‌ در اخطاریه که روز گذشته که توسط سازمان هواشناسی صادر شد، وزش بادهای قابل ملاحظه و در نتیجه برخاستن گرد و خاک محلی نیز اعلام شد و متاسفانه امروز شاهد پدیده گرد و خاک در اهواز و استان خوزستان هستیم.

بهادری با بیان این‌که هم‌اکنون سرعت وزش باد 40 کیلومتر در ساعت است، عنوان کرد:‌ دلیل گرد و خاک کنونی در اهواز، فعال شدن کانون‌های داخلی است که موجب کاهش دید به 2500 کیلومتر در اهواز و بستان شده است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان افزود: ‌این پدیده موقتی است و و پایدار نخواهد بود و تا یکی دو ساعت آینده از بین می‌رود. از بعدازظهر امروز نیز شاهد بارش باران در اهواز خواهیم بود.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.