دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: اگر امور مربوط به مناطق آزاد شفاف نباشد، قادر به نظارت نخواهیم بود

بازدید 35 مرتبه‌ای سازمان بازرسی از مناطق آزاد/همه امور شفاف نباشد قادر به نظارت بر این مناطق نخواهیم بودبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ « بررسی برنامه ششم در مجلس، الحاق مناطق آزاد به وزارت اقتصاد» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که در آن حبیب‌الله دهمرده و رضا کریمی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به بحث و بررسی پیرامون آن پرداختند.

در ابتدای این بحث حبیب الله دهمرده نماینده مجلس شورای اسلامی و موافق الحاق مناطق آزاد به وزارت اقتصاد و دارایی اظهار داشت: هم اکنون مناطق آزاد زیر نظر نهاد ریاست جمهوری قرار دارد که در صورت نیاز به پاسخگویی نمی توان شخصی را در رابطه با عملکرد این مناطق به مجلس اظهار و او را مورد بازخواست قرار داد.

وی تصریح کرد: اما با پیوستن مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به زیر مجموعه های وزارت اقتصاد، مجلس خواهد توانست بر عملکرد این مناطق نظارت و فرد مسئول را ملزم به پاسخگویی کند.

در ادامه این بحث کریمی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی و مخالف ماده ۲۷ برنامه ششم توسعه مبنی بر خارج شدن مناطق آزاد از زیر نظر ریاست جمهوری و الحاق آن به وزارت اقتصاد و دارایی عنوان کرد: ماده ۲۷ در لایحه پیشنهادی دولت مطرح نشده بود و کمیسیون تلفیق این ماده را به لایحه برنامه اضافه کرده بود که متاسفانه با مفاد آن هیچ گونه موضوعیتی برای ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مهیا نمی کرد.

ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی ، هماهنگی فرا وزارتخانه ای را می طلبد

وی با بیان این که این تبصره قانون ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را زیر سوال می برد گفت: برای ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی هماهنگی فرا وزارتخانه ای لازم است بدین معنی که همکاری های وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت ، سازمان حفاظت از محیط زیست و بخش عظیمی از حوزه های امنیتی را می طلبد ، ضمن اینکه وزیر اقتصاد نیز عنوان کرده اند که بنا به حجم بالای وظایف این وزارتخانه مخالف این اقدام هستند.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز به تشریح دلایل مخالفت خود در رابطه با این مصوبه پرداخت و گفت: براساس قانون رئیس منطقه آزاد همانند استاندار است و با تصویب هیات وزیران و تایید رئیس جمهور منصوب می شود.

وی با بیان اینکه رئیس منطقه آزاد وظیفه هماهنگی و نظارت بر همه دستگاه های اجرایی که در مناطق آزاد انجام وظیفه می کنند را بر عهده دارد، تصریح کرد: همه وزارتخانه ها در منطقه آزاد واحدهای تابعه دارند و این سوال مطرح می شود که آیا دلیلی دارد که وزارتخانه الف قبول کند که زیر نظر وزارتخانه ب قرار گیرد؟ در حالی که کسی که از منظر ریاست جمهوری انتخاب می شود باید برهمه آن ها اشراف داشته باشد.

تنها در دولت یازدهم بود که دیوان محاسبات توانست عملکرد مناطق آزاد را بررسی کند

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با طرح این سوال که آیا در تمام دوران تاسیس مناطق آزاد دیوان محاسبات مجلس توانسته بود که به چگونگی عملکرد این مناطق ورود کند اظهار داشت: تنها در دولت یازدهم است که دیوان محاسبات عملکرد تمام مناطق آزاد را بررسی کرده و به حمد الله یک نقطه منفی در گزارشات خود ارایه نداده است که این موضوع افتخار آمیز است که مجلس بر ما نظارت کرده است.

ترکان یادآور شد: همچنین سازمان بازرسی کل کشور در این دوره ۳۵ مرتبه از کل مناطق بازدید و  بازرسی به عمل آوردند آیا این نظارت کفایت نمی کند، چه کسی بابت چیزی نگران است؟

وی خاطر نشان ساخت: این دوره تنها دوره ای است که اطلاعات مناطق آزاد در سایت است و تنها دوره ای است که هیچ رانتی در واگذاری زمین ها نبوده است، به دلیل آن که زمین به قیمت دولتی نداریم که برای کسی رانت ایجاد کند، ضمن آنکه نتیجه هر واگذاری در سایت منعکس می شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: ما همه چیز را شفاف کرده ایم اما نه بخاطر اینکه گروه خاصی بپسندند بلکه برای این است که بتوانیم این مناطق را اداره کنیم و قادر به نظارت نخواهیم بود مگر اینکه همه چیز شفاف باشد.

رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، مجموع اراضی صنعتی واگذار شده مناطق آزاد در طی بیش از بیست سال 7 هزار و873 هکتار بوده است گفت: البته 36 هزار هکتار جا نمایی شده است.

وی بیان کرد : گفته شده که 25 درصد آن واگذار شده است و لذا  در مجموع 1/4 درصد کل مجموع محدوده جغرافیایی مناطق آزاد برای اراضی صنعتی است که واگذار شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه، رشد اقتصادی آنجا یک سوم سرزمین اصلی استٰ افزود: در سال گذشته 600 میلیون دلار صادرات و 400 میلیون دلار دیگر نیز صادرات مجدد شده است.

وی با اشاره به اینکه، صادرات کل کشور 42 میلیارد دلار است ادامه داد: 42 برابر صادرات سرزمین اصلی در مناطق آزاد صورت گرفته است.

زارع با اشاره به، اقلیت رانت خوار و تضعیف  بومی ها  در این مناطق  اظهار داشت: سال گذشته 3 میلیارد دلار  قاچاق انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه، باید تسریع در امور زیربنایی و عمرانی داشته باشیم  گفت: وزیر اقتصاد باید در راس  قرار می گرفت زیرا  سازمان سرمایه گذاری ها ی اقتصادی مکمل مناطق آزاد است و  لذا می توان قوانین مناطق آزاد را مورد اصلاح قرار داد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه، وزیر اقتصاد می تواند تفویض اختیار به روسای مناطق آزاد داشته باشد، افزود: مدیرانی که انتخاب شده اند از منظر سیاسی برگزیده می شوند  و متاسفانه مدیران اقتصادی و کسانی که بتوانند در حوزه اقدام و عمل کار کنند انتخاب نمی شوند.

در همه دوره ها برخی از مدیران مناطق آزاد با صرف هزینه مدیرعامل شده اند

زارع تصریح کرد : تجربه نظارتی بنده نشان داده که در همه دوره ها برخی از مدیران مناطق آزاد با صرف هزینه مدیرعامل شده اند یعنی پول دادن و انتخاب شدند و در ریاست جمهوری حکم آنها صادر شده است.

وی تراز تجاری سال گذشته مناطق آزاد را  منفی 5 میلیارد دلار دانست و عنوان کرد: مناطق آزاد باعث تضعیف اقتصاد ملی و کاهش درآمد های عمومی دولت شده است.

ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه برنامه در پاسخ به گفته های رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بخشی از گفته های ایشان غلط است مثلا اینکه گفته شد 3 میلیارد دلار واردات صورت گرفته غلط است این در حالیست که3 میلیارد دلار کالا از دالان مناطق آزاد می آید.

وی با اشاره به اینکه، منطقه آزاد اروند یک میلیارد و 200 میلیون دلار صادرات به عراق داشته است، گفت: صادرات به دو صورت انجام می شود یکی مربوط به تولیدات منطقه و دیگری مربوط به کالای جاهای دیگر است که در منطقه ما عمل آوری و صادرات می شود.

ترکان با اشاره به اینکه، 4 درصد تولید صنعتی کشور را به خود اختصاص می دهیم، افزود: این در حالی است که یک درصد جمعیت کشور را داریم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه منطقه آزاد ماکو 500 هزار هکتار مساحت دارد، بیان کرد: منطقه آزاد کیش مهمترین پایگاه پشتیبانی سکوهای نفتی ایران در خلیج فارس است.

وی با اشاره به اینکه، گفته های زارع مبنی براینکه مسئولین مناطق آزاد سیاسی هستند غلط است، گفت: باید احتیاط کرد و نباید مدیون مردم بود و اگر در دوره های قبل دوستان آقای زارع با فساد مدیر شدند آیا مسؤلیت این موضوع با دولت یازدهم است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به گفته های اشتباه این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: چرا صدها نفر را محکوم می کنیم لذا باید دانست که قبر و قیامت راست است.

دهمرده نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به 7 منطقه آزاد و 12 منطقه ویژه اقتصادی گفت: منطقه سیستان هم مرز با افغانستان است لذا باید کاری کرد که در این مناطق مردم به تولید بپردازند و زمینه برای صادرات به افغانستان از این طریق به وجود آید.

وی با اشاره به اینکه، افغانستان می تواند بازار صادرات باشدٰ افزود: باید از مزیت های مناطق آزاد به خوبی استفاده کرد و مانع از کوچ مردم و حاشیه نشینی شد.

این نماینده مجلس با اشاره به  الحاق مناطق آزاد به وزارت اقتصاد ادامه داد: عملکرد و مسیر ناثوابی را در پیش گرفته ایم اما باید مردم در منطقه خود ماندگار و به تولید کننده تبدیل شوند .

وی یکی از ظرفیت های مناطق آزاد را ایجاد اشتغال و درآمد دانست و گفت: در خیلی از موارد به جای حل مسئله متاسفانه صورت مسئله پاک می شود.

کریمی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار از جمله اهداف مناطق آزاد است گفت: تمام مناطق آزاد تجاری در مرزهای کشور مستقر هستند لذا باید پایداری و ماندگاری را در این مناطق ایجاد کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه، باید به اسناد فرا دستی و سند چشم انداز توسعه توجه داشت، ادامه داد: وزارت اقتصاد و دارایی باید زیر ساخت ها و بستر های لازم را فراهم کند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار