به گزارش گروه بینالملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بیزنساینسایدر، تقریباً 15 سال است که دو شرکت اروپایی ایرباس و شرکت آمریکایی بوئینگ برای تسلط بر خطوط هوایی در جهان به سختی با یکدیگر رقابت میکنند؛ اما در سالهای اخیر شرکتهایی از سراسر جهان برای شکستن انحصار این دو شرکت دست به کار شدهاند.
روز چهارشنبه (1 دی) جدیدترین هواپیمای روسیه (ایرکوت امسی-۲۱) نیز راه خود به رقابتها را باز کرد.علاوه بر ایرکوت امسی-۲۱ چندین هواپیمای دیگر از سراسر جهان برای رقابت با ایرباس اِی320 نئو و بوئینگ 737 مکس وارد میدان شدهاند. اما پیش از آنکه به رقبای ایرباس و بوئینگ بپردازیم بهتر است ایرباساِی320 نئو و بوئینگ 737 مکس را بشناسیم.
خانواده ایرباس ای۳۲۰ نئو (Airbus A320neo family)
این هواپیما مدل بروزرسانی شده خانواده اِی320 است و در سه نسخه مختلف ساخته میشود: اِی319 نئو با 160 صندلی، اِی320 نئو با 189 صندلی و اِی321 نئو با 240 صندلی. ایرباس تاکنون سفارش ساخت 4600 فروند از مدلهای مختلف خانواده اِی320 نئو را دریافت کرده است.
سری بوئینگ 737 مکس (Boeing 737 MAX-Series)
هواپیمای 737 مکس نیز مانند اِی320 نئو ایرباس، یکی از جدیدترین هواپیماهای بوئینگ است. موتورها، بال ها و اویونیک (سامانه الکترونیک هوانوردی) این هواپیما جدید هستند. سری 737 مکس شامل چهار مدل مختلف میشود: 737 مکس7 با 149 صندلی، مکس8 با 189 صندلی، مکس200 با 200 صندلی و مکس9 با 220 صندلی. بوئینگ سفارش ساخت 3200، هواپیمای 737 مکس را دریافت کرده است که انتظار میرود سال 2017 تحویل داده شوند.
سری سی بمباردیر (Bombardier C-Series)
هواپیماهای سری سی بمباردیر رقیب برجسته بوئینگ و ایرباس هستند. با اینکه بمباردیر یک شرکت کانادایی مطرح در منطقه بوده است، این نخستین بار است که با شرکتهای آمریکایی و اروپایی رقابت میکند.
علیرغم تلاش بمباردیر برای افزایش فروش محصولاتش؛ طراحی، مصرف سوخت و عملکرد هواپیماهایش مورد انتقاد قرار گرفته است.
سری سی شامل دو مدل سیاس100 با 133 صندلی و سیاس300 با 160 صندلی میشود. سری سی بمباردیر در بازار با بوئینگ 737 مکس7 و ایرباس اِی319 نئو رقابت میکند. بیش از 300 شرکت سری سی را سفارش دادهاند.
امبرائر ئی-جت ئی۲ (Embraer E-Jet E2)
ئی۲ نسل دوم هواپیمای ئی-جت است که به عنوان جایگزین کوچکتری برای اِی319 و مکس7 عرضه میشود. این سری هواپیما که ساخت کارخانهٔ امبرائر در کشور برزیل است شامل سه مدل میشود: ئی175-ئی2 با 88 صندلی، ئی190-ئی2 با 106 صندلی و ئی195-ئی2 با 132 صندلی.
انتظار میرود امبرائر ئی-جت ئی۲ در سال 2018 بکار گرفته شود. این شرکت برزیلی تاکنون سفارش 270 فروند از این جت جدید را دریافت کرده است.
میتسوبیشی اِمآرجی (Mitsubishi MRJ)
میتسوبیشی اِمآرجی نخستین هواپیمای تجاری ساخت ژاپن است. اِمآرجی (میتسوبیشی رجیونال جت) شامل هواپیماهای اِمآرجی70 با 80 صندلی و اِمآرجی90 با 92 صندلی میشود. با اینکه میتسوبیشی اِمآرجی از تمام نمونههای ایرباس و بوئینگ کوچکتراست، این هواپیمای ژاپنی جایگزینی بومی برای بوئینگ و ایرباس است. ژاپن یکی از مشتریان وفادار بوئینگ بوده است.
انتظار میرود این هواپیما در سال 2018 وارد بازار شود. تاکنون 220 فروند از این هواپیما سفارش داده شده است.
کوماک اِیآرجی21 (COMAC ARJ21)
کوماک اِیآرجی21 نخستین هواپیمای مدرن چین و ساخت شرکت هواپیمای تجاری این کشور (کوماک) است. این شرکت در سال 2008 برای طراحی و تولید هواپیمای بومی چین تاسیس شد.
اِیآرجی21 با 90 صندلی، طراحی و سال گذشته وارد بازار شد. این شرکت دولتی تاکنون سفارش ساخت 350 فروند از این هواپیما را دریافت کرده است. اغلب مشتریان این هواپیما شرکتهای هواپیمایی داخلی و شرکتهای لیزینگ هستند.
کوماک سی۹۱۹ (COMAC C919)
کوماک سی۹۱۹ اولین هواپیمای بزرگ مسافربری چین است که برای رقابت با اِی320نئو و 737 مکس طراحی شده است. این جت 168 صندلی دارد و تاکنون 517 فروند از آن سفارش داده شده است. انتظار می رود این هواپیما سال آینده نخستین پروازش را انجام داده و در سال 2020 رسما در صنعت حمل و نقل هوایی بکار گرفته شود.
ایرکوت امسی-۲۱ (Irkut MC-21)
ایرکوت امسی-۲۱ جدیترین هواپیما در صنعت هوایی روسیه است. این هواپیما در دو مدل ساخته خواهد شد: امسی-21-200 با 165 صندلی و امسی-21-300 با 211 صندلی. سازنده این هواپیما کارخانهٔ یونایتد ایرکرفت کورپوریشن در کشور روسیه است. تاکنون 175 فروند از این هواپیما سفارش داده شده است.
انتهای پیام/