وب‌سایت "وار ایز بُرینگ" در گزارشی به تحلیل تمایل انگلیس برای حضور مجدد در خلیج فارس پرداخت.

تمایل انگلیس برای حضور نظامی در خلیج فارس
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت تحلیلی "وار ایز بُرینگ"، «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس در دسامبر 2016 (آذر 1395) در نشست شورای همکاری خلیج فارس سخنانی را ایراد کرد که برای ایران خوشایند نبود. وی در این نشست از تمایل انگلیس برای ایفای نقش پایدارتر و همکاری دائمی‌ در برقراری امنیت خلیج فارس سخن گفت.

وی اعلام کرد این همکاری ممکن است شامل سرمایه‌گذاری 3 هزار میلیارد دلاری در بخش دفاعی این منطقه در دهه‌ی بعدی شود.

نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی خصمانه ادعا کرد از نقش تهدیدآمیز ایران در منطقه آگاه است و وعده داد با آنچه وی «اقدامات خصمانه ایران در منطقه» خواند، مقابله کند. سخنان ترزا می برای اغلب اعضای شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عمان و کویت) خوشایند بود؛ اما مقامات تهران به شدت این بیانیه را محکوم کردند.

البته تمایل انگلیس برای تبدیل شدن به یک قدرت مؤثر در خلیج فارس با همکاری قدرت‌های عرب منطقه بی‌سابقه نیست؛ اما انگلیس دیگر نمی‌تواند به قدرت بزرگی در منطقه تبدیل شود.

ارتش و نیروی دریایی انگلیس به شدت در حال زوال هستند و این کشور تلاش می‌کند تا با فروش اسلحه به کشورهای حوزه خلیج فارس به منافع خود دست یابد. علی‌رغم زوال قدرت نظامی انگلیس، تلاش این کشور برای پایه‌گذاری و تقویت حضور نظامی‌اش در خلیج فارس کاملاً مشهود است. در سپتامبر 2014 (شهریور 1393) مقامات لندن به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش اعلام کردند قصد دارند سه پایگاه جدید را در خلیج فارس بنا کنند.

حتی پیش از این نیز انگلیس تعدادی از جنگنده‌هایش را به پایگاه نظامی خود در جنوب دبی فرستاد. حتی حضور نیروی دریایی انگلیس در عمان و بحرین نیز در حال تقویت است. انگلیس قصد دارد از پایگاه‌های خود در خلیج فارس برای واکنش به هرگونه اقدامی از سوی ایران استفاده کند. این در حالیست که ایران بارها حضور نظامی قدرت‌های بیگانه در آبهای خلیج فارس را محکوم کرده است.

با این حال، به نظر می‌رسد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در پی تقویت بنیه دفاعی خود هستند و انگلیس نیز مایل است با استفاده از این فرصت، حضور نظامی خود در این منطقه را تقویت کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار