گونه 'شنگ هندی' برای نخستین بار در تالاب بین المللی شادگان مشاهده شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان؛فقیه رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان گفت: یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان هنگام گشت و کنترل در حوزه استحفاظی یک جانور پستاندار را در یکی از مسیرهای خاکی تالاب شادگان مشاهده کردند،که متاسفانه بر اثر برخورد با خودروهای عبوری تلف شده بود.

سید محمدحسن فقیه  افزود: این جانور پس از انتقال به اداره محیط زیست شادگان از بدن آن تصویر برداری و برای بررسی کارشناسی و تعیین نوع گونه به اداره کل ارسال شد.

وی گفت: لاشه این جانور به دلیل تعفن حاصله و نبود امکان تاکسیدرمی کردن جانور، در مکانی در تالاب دفن شد.

وی افزود: این گونه که تاکنون در تالاب مشاهده نشده بود نوعی 'شنگ هندی' است که پیش از این بیشتر در تالاب هور العظیم و رودخانه کارون مشاهده می شد.

فقیه با بیان اینکه معلوم نیست این گونه چگونه و به چه صورت به تالاب شادگان وارد شده گفت: در سال های بسیار دور در تالاب و رودخانه جراحی شنگ معمولی به وفور مشاهده می شد ولی در 2 دهه گذشته به طور کلی دیگر نشانی از این گونه در تالاب شادگان و رودخانه جراحی به دست نیامد.

بر اساس این گزارش، تالاب بین المللی شادگان با 500 هزار هکتار در جنوب خوزستان قرار دارد.شِنگ جانوری گوشتخوار از خانواده راسویان  و جنس سمورهای آبی  است.

 زیستگاهش کنار آب های شیرین است. دارای بدنی دراز و به نسبت باریک و دم بلند و سر مسطح، پوزه کوتاه و رنگ قهوه ای است. و طول بدن آن تا 75 سانتی تر و طول دم آن تا 50 سانتیمتر می رسد.

شنگ هندی شباهت زیادی به گونه شنگ معمولی دارد، جثه اش قدری کوچک ‌تر، رنگ تیره تر، موها نرم تر و دم لوله ای شکل است.

 این گونه از عراق تا افغانستان، هندوستان،‌ مالزی، چین و اندونزی پراکندگی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.