معاون پرورشی و فرهنگی اداره آموزش و پرورش استان در این جلسه با اشاره به تدریس درس سواد رسانهای در مدارس استان، اظهار داشت: این کار برای نخستین بار در استان صورت گرفته که هدف آن آشنایی دانشآموزان با فرصتها و تهدیدهای فضای مجازی، تقویت مهارتهای ارتباطی و اخلاق کاربردی در فضای مجازی است.
ناصر حمزهای با بیان سرفصلهای درس سواد رسانهای افزود: ضرورت فعالیتهای فرهنگی در فضای مجازی، آسیبشناسی فضای فرهنگی در فضای مجازی، جریان شناسی جبهه ارزشی و دشمن در فضای مجازی، اخلاق کاربردی در فضای مجازی، مهارتهای ارتباطی و انتقال پیام در فضای مجازی و اصول و روش کاربردی در پاسخ به شبهات در فضای مجازی ازجمله آنها به شمار میرود.
وی با تأکید بر اینکه مدیران، دبیران و معاونان آموزش و پرورش در فضای مجازی حضور دارند، خاطرنشان کرد: شبکه اجتماعی «شاد» ویژه دانش آموزان در حال طراحی در وزارت آموزش و پرورش است، کلاسهای پرورشی مدارس استان نیز آموزش چهره به چهره فضای مجازی با رویکرد استفاده بهینه دانش آموزان از فضای مجازی است.
سخنگوی شورای شهر قم با اشاره به بیماری اعتیاد دیجیتالی خاطرنشان کرد: این بیماری با سرعت زیادی در جوانان و نوجوانان شیوع یافته که نیازمند توجه ویژه همه دستگاهها به این مسئله است، برای این منظور میتوان از تجربیات معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری نیز استفاده کرد.
مدیرکل ارتباطات زیرساخت استان نیز در این جلسه با اشاره بهضرورت تولید محتوا در فضای مجازی اظهار داشت: بزرگترین معضل ما در فضای مجازی مسئله تولید محتوا است چراکه غرب نیز از همین روند برای تسلط به فضاهای مجازی استفاده میکند، که البته با توجه به ظرفیت بالای استان میتوان محتوای بالایی در زمینههای فرهنگی و اعتقادی و به جهت رویارویی با محتوای غربی و ضد دینی تولید کرد.
مهرداد ترابیان با بیان اینکه شرکتهایی که تولید محتوا در فضای مجازی دارند، هیچگونه هزینهای برای اینترنت پرداخت نمیکنند، تصریح کرد:این شرکتها نهتنها هزینه نمیدهند، بلکه درآمد نیز دارند که این مسئله به امر درآمدزایی و تولید محتوای ایرانی اسلامی کمک میکند.
وی با تأکید بر اینکه محتوای فرهنگی تولیدشده در قم بهصورت رایگان در دسترس همگان قرار میگیرد، افزود: برای این منظور شبکه تبادل اطلاعات در استان راهاندازی شده است، حوزه علمیه خواهران نیز به تولید محتوای ایرانی اسلامی اهتمام کرده است.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم نیز در این جلسه با اشاره به اینکه دانشآموزان زمان زیادی را در فضای مجازی صرف میکنند، اظهار داشت: باید مهارتهای استفاده بهینه از این فضاها و مدیریت زمان به آنها منتقل شود که دبیران بهترین گزینه برای این امر به شمار میروند.
معصومه ظهیری با تأکید براینکه آموزش مربیان در اولویت قرار دارد، تصریح کرد: مربیان درس سواد رسانهای باید تخصص کافی را داشته باشند، ساماندهی مشاغل مرتبط با امور کامپیوتری نیز ازجمله مسائلی است که باید موردتوجه دستگاههای استان واقع شود.
معاون پژوهش، برنامهریزی و نیروی انسانی ادارهکل آموزش و پرورش استان نیز در این جلسه با اشاره به خرید اینترنتی کتب درسی اظهار داشت: تجربه خرید اینترنتی در شهریورماه امسال سبب شد تا دانشآموزان و خانوادهها مشارکت بیشتری در سرشماری عمومی نفوس و مسکن داشته باشند.
حسین محمودی با بیان اینکه اداره آموزش و پرورش از تمامی ظرفیتهای خود برای برگزاری هرچه بهتر سرشماری استفاده کرده است، افزود: با تشویقهای این اداره که از 15 مهرماه آغاز شد تعداد 38 هزار نفر از خانوارهای دانش آموزان استان و حدود 70 درصد کارکنان اداره آموزش و پرورش در سرشماری اینترنتی شرکت کردند.
مدیرکل ورزش و جوانان استان نیز در این جلسه با اشاره به تعداد بالای کاربران فضای مجازی در کشور اظهار داشت: روزانه 18 میلیون نفر به فضای مجازی مراجعه کنند و به طور میانگین هر بهمدت یک و نیم ساعت در فضای مجازی حضور دارد.
حسن عابدی با اشاره بهضرورت اطلاعات مردم در زمینه سواد رسانهای، افزود: نخستین دوره تربیت مربی سواد رسانهای مهرماه امسال صورت گرفت، در تلاشیم تا این آموزشها در جامعه عمومی شده و به اقشار و اصناف مختلف جامعه نیز آموزش داده شود.
شورای آموزش و پرورش استان قم با حضور استاندار قم، فرماندار قم، مدیرکل آموزش و پرورش استان، مدیرکل ارتباطات زیرساخت استان، مدیرکل ورزش و جوانان استان، سخنگوی شورای شهر قم، معاونان اداره آموزش و پرورش استان و جمعی از مسئولان استانی در تالار امام جواد(ع) استانداری برگزار شد.
انتهای پیام/ ص