طرح تکثیر، پرورش و تجاری سازی زنبورهای گرده افشان برای نخستین بار در خاورمیانه در مرکز رشد دانشگاه یاسوج به اجرا درآمد.

به گزارش گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ دکتر علیرضا منفرد عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج برای نخستین بار در کشور و خاورمیانه موفق به تولید دانش تجاری سازی زنبورهای گرده افشان شد.

این پژوهشگر نوعی زنبور گرده افشان مخملی را در محیط آزمایشگاهی تکثیر و پرورش داده است که نقش اقتصادی مهمی در توسعه کشاورزی دارد.

دکتر علیرضا منفرد عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج گفت: این زنبورها گونه بومی ایران است و جثه ای بزرگتر از زنبورعسل دارند و میزان گرده افشانی این نوع زنبورها 4 برابر بیشتر از زنبورعسل است.

دکتر علیرضا منفرد افزود:این زنبورها که همانند زنبورهای عسل به صورت گروهی زندگی می کنند پس از تکثیر انبوه در کلنی های مخصوص اسکان و در گلخانه ها بکار گرفته می شوند.

وی ادامه داد: زنبورهای مخملی با عمل گرده افشانی و انتقال شهد، باروری و تولید محصول را 30 تا 70 درصد افزایش می دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج گفت: علاوه بر افزایش محصول و کاهش مصرف سموم، حفظ تنوع گیاهی و اشتغالزایی از دیگر فواید اجرای این طرح است.

دکتر علیرضا منفرد افزود: مرحله آزمایشی طرح تجاری سازی زنبورهای گرده افشان که برای نخستین بار در کشور اجرا شده است با موفقیت به پایان رسیده است.

 این محقق و استاد دانشگاه در گام بعدی و برای تولید انبوه، شرکت دانش بنیانی با همکاری دانشگاه یاسوج تاسیس کرده و فرایند تجاری سازی را سپری می کند.

گفتنی است ایده تجاری سازی زنبورهای گرده افشان بیش از 50 سال است که در انحصار شرکت های اروپایی است و شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند سالانه از محل فروش کلنی های زنبورهای گرده افشان میلیاردها یورو درآمد کسب می کنند.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.