جایگاه ویژه دانشگاه صنعتی شریف در اعتماد مردم و جوانان/ افزایش پژوهانه پرداختی به اعضای هیأت علمی در 2 سال اخیر

رییس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به افزایش میزان پژوهانه پرداختی به اعضای هیات علمی در 2 سال اخیر به حدود 3.8 میلیارد تومان جایگاه ویژه دانشگاه را در مسیر جلب اعتماد مردم دانست.

جایگاه ویژه دانشگاه صنعتی شریف در اعتماد مردم و جوانان/ افزایش پژوهانه پرداختی به اعضای هیأت علمی در 2 سال اخیربه گزارشخبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود فتوحی فیروزآبادی رییس دانشگاه صنعتی شریف در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر این دانشگاه بیان کرد: این دانشگاه در شرایطی پنجاهمین سال تأسیس خود را سپری می‌کند که جایگاه و نقش ویژه آن در توسعه علمی کشور بیش از پیش برجسته‌تر شده و مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: اکنون مردم و مسئولان کشور از دانشگاه صنعتی شریف انتظاراتی فراتر از یک دانشگاه معمول را دارند و می‌خواهند این دانشگاه نقش الگوسازی و تحول آفرینی و مرجعیت خود را در نظام آموزش عالی کشور حفظ کنند.

فتوحی اظهار کرد: با وجود تمام فراز و نشیب‌ها این دانشگاه همچنان در مسیر اعتماد مردم و جلب نظر جوانان قدم برداشته است اما باید توجه داشت که مهم‌ترین عوامل خلق این جایگاه ویژه جذب استادان شاخص در سطح بالای علمی و تعهد، جذب استعدادهای برتر و ممتاز کشور و توجه جدی و علمی به امور آموزش و پژوهش و رعایت قوانین و انضباط آموزشی و مدیریتی بوده است.

وی عنوان کرد: اگر چه می‌توان شاخص‌های متعددی را برای علم و فناوری و نوآوری نام برد ولی به طور کلی می‌توان این شاخص‌ها را به دو گروه ورودی (شامل منابع انسانی، منابع مالی و منابع زیرساختی) و خروجی (برون داده‌های علمی و برون داده‌های فناورانه) دسته‌بندی کرد. 

فتوحی افزود: منابع انسانی شامل دانشجویان، دانش آموختگان و کادر هیأت علمی و به خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی و منابع زیرساختی شامل دانشگاه‌ها،‌ مراکز رشد، سایت‌های علم و فناوری، آزمایشگاه‌ها و مراکز کارآفرینی مطرح می‌شود همچنین مقالات علمی، اختراعات ورود تکنولوژی و محصولات فناورانه در دسته خروجی‌ها جای می‌گیرد.

وی با اشاره به حوزه پژوهش و فناوری اظهار داشت: اهداف راهبردی دانشگاه در حوزه پژوهش ارتباط با صنعت و فناوری کارآفرینی را می‌توان در قالب ارتقای جایگاه دانشگاه در رتبه‌بندی جهانی در حوزه پژوهش، زمینه‌سازی برای تجاری‌سازی نتایج پژوهش‌های کاربردی، توسعه و ارتقای مهارت‌ها و توانمندی‌های کارآفرینانه دانشجویان، ایجاد شبکه شرکای راهبردی صنعتی دانشگاه و اولویت بخشیدن به پژوهش‌های هدفمند و کاربردی از راه‌های توسعه فناوری‌های مورد نیاز کشور عنوان کرد.

رییس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به برخی اقدامات برجسته در حوزه امور پژوهشی گفت: افزایش میزان پژوهانه پرداختی به اعضای هیأت علمی در دو سال اخیر از حجم حدود 2.5 میلیارد تومان به حدود 3.8 میلیارد تومان، توسعه به کارگیری پژوهشگران پسا دکتری با جذب منابع از بنیاد نخبگان و صندوق پژوهشگران حدود (81 نفر از این پژوهشگران در دانشگاه شریف فعال هستند). اعطای اعتبار کمک هزینه انجام تحقیقات دانشجویان دکتری در سال جاری و در نهایت قرار گرفتن 14 نفر از اعضای هیأت علمی در فهرست دانشمندان یک درصد برتر از جمله اقدامات برجسته این حوزه هستند.

فتوحی همچنین با اشاره به بحث اقدامات برجسته در حوزه ارتباط با صنعت اظهار داشت: انعقاد تفاهم‌نامه شاخص ملی و بین‌المللی، تعیین آیین‌نامه‌ها و قوانین مربوط به مالکیت معنوی دستاوردهای دانشگاه و افزایش قابل توجه حجم و مبلغ ارتباط با صنعت با توجه به زیرساخت‌های مستمع خدمات فناوری از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

به گفته وی طرح‌ریزی و ایجاد مدرسه اشتغال با هدف توانمندسازی و افزایش مهارت‌های شغلی دانشجویان دانشگاه اقدامی برجسته در حوزه کارآفرینی است.

رییس دانشگاه صنعتی شریف درباره اقدامات انجام شده برای تحقق اهداف برنامه راهبردی دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوری اعلام کرد: تشکیل کارگروه هدفمند کردن پایان‌نامه‌ها، توسعه برنامه‌های پسادکتری، تلاش برای ارتقای مشارکت اعضای هیأت علمی رشته‌های مختلف، حمایت از ایده‌های ناب در مسیر تجاری‌سازی و تهیه برنامه‌ایی برای ارتقای هم افزایی و کارآمدی پژوهشکده‌ها و انسجام آنها با دیگرنهادهای دانشگاه از جمله اقداماتی است که در این راستا انجام شده است.

فتوحی فیروزآبادی بیان کرد: برنامه راهبردی دانشگاه شامل پنج مضمون است که به ترتیب سرآمدی در آموزش، سرآمدی در پژوهش و فناوری، مشارکت در حل مسائل اساسی کشور، خوداتکایی مالی و دانشگاه اخلاق محور مطرح می‌شود.

وی یادآور شد: گسترش مرزهای دانش و مشارکت موثر در توسعه سرمایه انسانی و توسعه پایدار جامعه از طریق آموزش و تربیت نسل آینده پژوهشگران، متخصصان و رهبران صنعتی و اقتصادی کشور و نیز توسعه و بکارگیری علوم و فناوری‌های نوین با اولویت تأمین نیازهای اساسی کشور مأموریت دانشگاه صنعتی شریف برای 50 سال آتی این دانشگاه است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار