مسجد مشیر، از یادمان های تاریخی دوران قاجار در فارس است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ امیری مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: این مسجد در نزدیكی حسینه مشیر و در محله " سر باغ " قرار دارد و توسط میرزا ابولحسن مشیر المك شیرازی بنا شده است .   
 
وی با بیان اینکه مسجد مشیر دارای سه شبستان است افزود: شبستان اول كه كوچكترین است در سمت شمال قرار دارد.
 
 امیری اظهار کرد: از دیدنی های این شبستان طاق نمای پیشانی آن است كه آیات قرآن با خط ثلث عالی بر روی كاشی مزین شده است .
 
مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس ادامه داد: در این طاق نما تاریخ سال 1270 هجری مشاهده می شود، همچنین كاشی های مقرنس كاری شده سقف و دیوارها، از دیگر زیبایی های  این شبستان به شمار می آید .
 
وی گفت: از تزئینات جالب توجه شبستان دوم كه در پشت شبستان اول قرار دارد، كاشی كاری محراب آن است و ستون هایی از سنگ یكپارچه كه سقف شبستان را نگه می دارند .  
 
این مقام مسئول اظهار کرد: بیشتر كاشی كاری های طاق نماهای این مسجد با نوشته هایی به خط ثلث یا نستعلیق عالی تزئین یافته است که از آن جمله می توان به طاق نمای غربی مسجد اشاره کرد که با خط نستعلیق بر روی كاشی شعری نوشته شده كه ساختن مسجد بدست مشیر المك را بیان می كند.
 
امیری با اشاره به اینکه سومین شبستان مسجد در سمت غرب قرار دارد كه علاوه بر محراب كاشی كاری شده، دارای ده ستون سنگی با خط های مارپیچ است تصریح کرد: سنگ مرمر محراب یاد شده، سوره توحید را با خط زیبای نسخ بر خود دارد كه در زیر آن تاریخ 1289 هجری دیده می شود .
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار