سیدحسین معروف عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بوشهر درخصوص تأثیرات نرخ ارز و تمدید تحریم‌ها در بازار سرمایه کشور گفت: افزایش نرخ ارز از سوی دولت اتفاق افتاد چراکه از چند ماه پیش عنوان می‌شد دولت برای حرکت به سمت تک‌نرخی‌کردن ارز قیمت آن را افزایش خواهد داد تا زیان صادرکنندگان نیز در آن لحاظ شود. به عقیده من فارغ از اتفاقاتی که در بازار داخلی وجود دارد پیش‌بینی می‌شود‌ قیمت دلار نهایتاً بین ۳۷۰۰ تا ۳۹۰۰ تومان پایدار بماند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، وی ادامه داد: در رابطه با تمدید تحریم‌ها اعتقادی ندارم که فضای کسب و کار ما در وضعیت فعلی متأثر از تمدید تحریم‌ها باشد هم‌اکنون با اروپا و کشورهای دیگر فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد و محدودیت‌های قبل از برجام به نوعی کمتر شده، منهای آمریکا که بعد از انقلاب همیشه شاهد شیطنت‌های آن بوده‌ایم اما سایر کشورهای اروپایی وارد مذاکره شده‌اند، فعالیت‌های مالی نیز به غیر از دلار به راحتی انجام می‌گیرد.

معروف عنوان کرد: آشفتگی فضای سرمایه‌گذاری داخلی در کشور بیشتر متأثر از اتفاقات نظام اداری است تا تحریم‌ها، معتقدم دولت باید در نظام اداری یا بروکراتیک خود تدبیر کند در غیر این صورت رکود دامنه‌دارتر میشود و فضای کسب و کار نیز حادتر خواهد شد.   

وی درپاسخ به این سؤال که تمدید تحریم‌های آمریکا چه تأثیری در وضعیت بازار خواهد داشت، افزود: طبق اطلاعاتی که بنده دارم این تحریم‌ها مرتبط با مباحث هسته‌ای نیست مضاف بر اینکه در برجام آمریکا یکی از کشورهای مذاکره کننده است در طرف دیگر قضیه روسیه، چین و سایر کشورها هستند که در مذاکرات حاضر بوده‌اند و تابعیتی از این تحریم‌ها ندارند. لذا اگر ما عزم کار کردن داشته باشیم و دولت فضای داخلی، نظام اداری را اصلاح کند این تحریم‌ها تأثیری بسزایی نخواهد داشت.

عضو اتاق بازرگانی بوشهر درخصوص اثرات افزایش نرخ ارز و تمدید تحریم‌ها بر زیرساخت‌های بانکی و مالی کشور اظهار داشت: این موضوع بی‌تأثیری است چراکه از اوایل انقلاب آمریکا این تحریم‌ها را تحمیل کرده اگر قرار بود تحت تأثیر تحریم‌ها قرار بگیریم هم‌اکنون در این سطح از توسعه فناوری‌ها نبود‌یم یا جزء کشورهای پیشرفته و در حال توسعه ‌طبقه‌بندی نمی‌شدیم. بنابراین افزایش نرخ ارز تورم وارداتی خواهد داشت اما اگر به دنبال اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی یا توسعه صادرات هستیم بالا رفتن نرخ ارز فی‌النفسه نمی‌تواند اتفاق بدی باشد.

وی درپاسخ به این سؤال که آیا با افزایش نرخ ارز زمان آن نرسیده که دولت ارز را تک‌نرخی کند، بیان داشت: هدف همین موضوع است و زمانی که نرخ دلار در بازار پایدار شود بانک مرکزی اعلام ارز تک نرخی خواهد کرد. با افزایش تولید نفت و صادرات آن به نظر می‌رسد وضعیت خزانه دولت در تزریق دلار به بازار مناسب باشد اما معتقدم دولت منتظر است نرخ ارز به قیمت واقعی خود در بازار برسد تا مطابق آن ارز را تک نرخی کند.

سیدحسین معروف پیرامون تمدید تحریم‌های داماتو و انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا در روند افزایشی نرخ ارز، اذعان داشت: نرخ ارز در کشور ما تابعی از عرضه دلار در بازار است، مهم‌ترین توزیع کننده دلار نیز در بازار دولت است، هم‌اکنون تولید نفت افزایش یافته و صادرات آن به قبل از تحریم‌ها برگشته در انتقال پول حاصل از صادرات نفت هم با مشکلی مواجهه نیستیم. لذا تمدید تحریم‌های و انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا در افزایش نرخ ارز تأثیری ندارد چراکه دولت آمریکا در حوزه مسائل اجتماعی مشکلات متعددی دارد و تأثیرگذاری گذشته را در حوزه اقتصاد جهانی از دست داده است.

 وی در پایان صحبت‌های خود یادآور شد: برجام موضوعی بوده که ما آن را پذیرفته‌ایم، یکسری تحریم‌ها از اول انقلاب وجود داشته و بی‌ارتباط با موضوع هسته‌ای است، قرار هم نبوده که با برجام برداشته شوند حتی دولت ایران نیز تلاشی نداشت با آمریکا وارد مذاکره در زمینه‌های دیگری شود. هم‌اکنون بحث هسته‌ای وارد برجام شده و توافق تأثیرات خودش را گذشته است. برای مثال تولید نفت ما به قبل از تحریم‌ها برگشته و دریافت بهای آن با مشکلی مواجه نیست. لذا معتقدم ریاست جمهوری ترامپ در تمدید تحریم‌ها تأثیری ندارد و همین موضوع که توانسته‌ایم محدودیت‌های نفتی را برطرف کنیم و بهای آن مسقیماً وارد کشور شود بزرگترین دستاورد برجام است.

انتهای پیام /پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.