نمايندگان مجلس تكاليف دولت را در بخش افزايش ارزش افزوده، تكميل زنجيره ارزش و كاهش شدت انرژی در طول برنامه ششم مشخص كردند.

اقدامات دولت به منظور مصرف انرژی برای واحد توليد در طول برنامه ششم تعيين شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در صحن علنی عصر امروز (شنبه، 4 دی ماه) مجلس و در ادامه رسیدگی به مواد لایحه برنامه ششم توسعه، ماده 55 را اصلاح و تصويب كردند.

براي اساس ماده 55 تصريح مي كند:

دولت مكلف است به منظور افزايش ارزش افزوده و تكميل زنجيره ارزش و كاهش شدت انرژي " مصرف انرژي براي واحد توليد" در طول برنامه اقدامات زير را انجام دهد:

1- ترتيبي اتخاذ نمايد كه ساليانه تلفات انرژي در بخش ساختمان، 5% كاهش يابد.

تبصره - آئين نامه اجرايي اين بند ظرف مدت شش ماه پس از اجراي برنامه توسط وزارت نيرو،‌ مسكن و نفت تهيه و به تصويب هيات وزيران مي‌رسد.

2- تسهيلات لازم براي ايجاد ظرفيت پالايش مقدار دو ميليون و هفتصد هزار بشكه در روز نفت خام و ميعانات گازي با ضريب پيچيدگي بالا توسط بخش غيردولتي را به نحوي برنامه ريزي و اجرا كند تا تركيب توليد فرآورده آنها اساساً به محصولات سبك تر و ميان تقطير اختصاص يابد و سهم نفت كوره در الگوي پالايش از 10% بيشتر نشود.

3- شرايط لازم براي جلب سرمايه گذاري بخش غيردولتي براي افزايش ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي جديد به نحوي برنامه ريزي و اجرا گردد كه تا آخر برنامه ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي كشور به 100 ميليون تن افزايش يابد. بدين منظور لازم است خوراك مورد نياز براي واحدهاي مجتمع هاي توليدي كه داراي پروانه بهره‌برداري از وزارت صنعت، معدن و تجارت را دارند و تامين آب و برق مورد نياز آن ها ميسر است و مشكلات زيست محيطي ندارند، با هماهنگي وزارت نفت تامين گردد.

4- وزارت نيرو موظف است به منظور افزايش بازدهي و ضريب بهره وري نيروگاهها:

الف- موافقت هاي اصولي براي ايجاد نيروگاهها با بازدهي 55-60 درصد صادر نمايد.

ب- قيمت خريد برق را با توجه به سازوكار بازار در بورس تعيين نمايد.

تبصره - آئين نامه اجرايي اين بخش توسط، وزارت نيرو، وزارت نفت و سازمان تهيه و به تصويب هيات وزيران ميرسد.

5- دولت موظف است در قالب طرح جامع حمل و نقل كشور نسبت به كاهش مصرف انرژي و كربن در ناوگان حمل و نقل اقدام و از شماره گذاري اتومبيلهايي كه شرايط يورو4 را ندارند خودداري نمايد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار