به گزارش
گروه بینالملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت؛ محققان بر سر دلیل اصلی غرق شدن کشتی مسافربری تایتانیک در سال 1912 دچار اختلاف نظر هستند. تاکنون تصور میشد تایتانیک با یک کوه یخی برخورد کرد و همین موضوع موجب غرق شدن آن و مرگ هزار و 514 نفر شد؛ اما حالا نشانه هایی مبنی بر وقوع آتش سوزی گسترده در بدنه این کشتی پیدا شده که سه هفته قبل از برخورد با کوه یخی رخ داده بود.
با اینکه پیش از این نیز در مورد فرضیه بروز آتشسوزی در بدنه کشتی صحبتهایی وجود داشت؛ اما تحلیلهای جدید با استناد به برخی از تصاویر باقی مانده از آن زمان، نشان میدهد دلیل اولیه و اصلی غرق شدن تایتانیک، آتشسوزی بود نه کوه یخ.
"سنان مانولی"، روزنامهنگار، بیش از 30 سال از وقت خود را صرف پژوهش درباره غرق شدن تایتانیک کرده است. او عکسهایی را که بوسیله سرپرست مهندسان برق کشتی قبل از ترک بلفاست گرفته شد را مورد مطالعه قرار داد. مانولی معتقد است توانسته خطوط سیاهرنگی را به ارتفاع ۹ متر در کنار بدنه کشتی و درست جایی که کوه یخ توانسته به آن نفوذ کند، تشخیص دهد.
او در این باره گفت: ما دقیقا به جایی که کوه یخ برخورد کرده است نگاه کردیم و مشخص شد حتی پیش از ترک بلفاست، بدنه کشتی در همان قسمت خاص ضعف داشته یا ضربه دیده بوده است.
کارشناسان تایید کردند خطوط سیاه رنگ احتمالا دود ناشی از آتشی بوده است که از انبار سوخت طبقه سوم یکی از اتاق های بخار کشتی شروع شده است. یک گروه 12 نفره تلاش کردند تا آتش را مهار کنند؛ اما در این امر ناکام مانده و دما به 1000 درجه سانتیگراد میرسد. سرانجام، هنگامی که تایتانیک به کوه یخ برخورد میکند، بدنه آن به قدر کافی ضعیف بوده است تا توان مقاومت نداشته باشد.
برخی منابع مدعی شدند کارمندان کشتی از سوی "جی بروس ایسمای"، رئیس شرکت سازنده تایتانیک، به شدت تحت فشار بودند تا به هیچ یک از 2500 مسافر آن مطلبی در این باره نگویند.
مالونی همچنین ادعا میکند که آنها کشتی را در لنگرگاه جا به جا کردند تا جای آتشسوزی بر دیواره آن از ساحل قابل دیدن نباشد.
کشتی عظیم تایتانیک در آوریل 1912 ساوتهمپتون انگلیس را به مقصد نیویورک ترک کرد؛ اما با برخورد به یک کوه یخ این سفر به سرانجام نرسید و 1514 نفر از مسافران هم جان خود را از دست دادند.
در گزارشی که همان سال به پارلمان انگلیس ارائه شد، فاجعه این گونه توصیف شد که سرعت بالای کشتی در گذر از آبهای حامل یخ، فرصت کمی به خدمه برای پیشگیری از این برخورد مرگبار داد.
"ری بوستون"، کارشناسی که بیش از 20 سال در زمینه کشف علل غرق شدن کشتی تایتانیک تحقیق و بررسی کرده بود نیز در سال 2008، ادعا کرده بود آتش سوزی در مخزن زغال سنگ از 10 روز پیش از وقوع حادثه آغاز شده بود.
انتهای پیام/